Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Arkivbild från Tiëstos spelning på Summerburst på Ullevi 2019. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Det här har du rätt till när evenemang ställs in

Under onsdagen fattade regeringen ett historisk beslut och förbjöd sammankomster som samlar fler än 500 besökare. Flera större evenemang har redan tvingats ställa in och nya besked om inställda konserter och föreställningar inkommer löpande. GP har frågat Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket, vilken rätt man har som konsument när evenemang ställs in.

Om man har köpt biljetter till ett evenemang som ställs in på grund av regeringens beslut/coronaviruset, har man rätt att få pengarna tillbaka?

– Man bör få tillbaka pengarna i det läget, eftersom man då inte får vad man har betalat för av arrangören. Man får alltså ta kontakt med arrangören och ställa krav på återbetalning. Detta har dock inte prövats rättsligt ännu så om arrangören nekar får man som konsument gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Om arrangörerna inte vill göra en återbetalning eller erbjuder annan kompensation, vad kan man göra då?

– Då får man gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

Om evenemanget ändå hålls, men man inte vågar gå på grund av rädsla för smittspridning, kan man ändå få tillbaka pengarna?

– Det beror på vad villkoren för biljetten säger. Det går inte att avboka och få pengarna tillbaka med stöd av lagen men man får som sagt kolla villkoren och fråga arrangören om det är möjligt att avboka eller omboka.

Om det är ett evenemang som ligger längre fram i tiden där arrangörer ännu inte har tagit ställning till om det ska ställas in, utan avvaktar utvecklingen, har man då rätt att avboka och få pengarna tillbaka?

– Nej, utan då får man avvakta och se om evenemanget ställs in eller inte.

Om man har bokat en resa (tåg, flyg, osv.) i samband med ett evenemang och bokat boenden på platsen (hotell, airbnb, osv.). Kan man då få pengarna tillbaka?

– Nej, det är tyvärr svårt att få skadestånd för sådana kostnader från arrangören. Det tips vi kan ge är att man tar kontakt med tågföretaget/hotellet och frågar om det är möjligt att exempelvis omboka.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.