Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/7

Det började med farmors fotoalbum

Helga Härenstam ärvde ett gammalt fotoalbum där hälften av bilderna var borta och många dessutom hade bleknat. Det blev starten på ett konstprojekt.

Bilderna var från en missionsstation i Zimbabwe (dåvarande Rhodesia) där hennes farmor hade tillbringat sina första fem år i början av förra seklet. Helga Härenstam hade hört henne berätta.

– Det var en mytomspunnen tid. Men det var ett barns minnen, de kunde handla om att hon sett en skorpion eller orm.

Helga Härenstam är en av fem konstnärer i utställningen Innan vi glömmer som öppnar på Göteborgs konsthall på lördag och som alla skildrar ett möte med en äldre släkting.

LÄS MER: Shamanistisk bildpoesi på Galleri Konstepidemin

När vi möts är det drygt en vecka innan utställningen öppnar, förberedelserna på Konsthallen är i full gång, men ingenting har packats upp ännu. I en låda finns Helga Härenstams bidrag. Gröna skåpluckor ska monteras på väggarna i ett av rummen, bakom dem finns ett uppslag med bilder. Det borras intensivt och vi lämnar snart Konsthallen för ett kafé i närheten. Helga Härenstam tar med sig fotoboken med gröna pärmar som legat till grund för utställningen.

Hundra år har gått mellan bilderna på de olika uppslagen.. Bild: Helga Härenstam

Luckor och blekta bilder

Hon hade sett bilder från den där missionsstationen tidigare, men inte just de här. Albumet blev liggande hemma ganska länge, hon tittade i det då och då.

– Det var något suggestivt med det här bortblekta bilderna och luckorna som man skulle kunna fylla i.

Så började hon tänka på vad som skulle hända om hon åkte dit, till platsen där missionsstationen hade legat för hundra år sedan och som nu var ett missionssjukhus och drevs av lokalbefolkningen. Hon bestämde sig för att åka. Utan att ha gjort särskilt mycket research.

– Jag var nyfiken, men är lite rädd av mig och ibland hjälper det att bestämma sig då måste jag göra det.

I vanliga fall brukar hon ta god tid på sig med sina projekt men den här gången samlade hon in nästan allt material under de två dagar som hon bodde på missionssjukhuset.

Det som förvånade henne var den positiva inställning till de utländska missionärerna som hon mötte på missionsstationen, hon hade väntat sig en mer kritisk inställning med tanke på missionens koppling till kolonialismen.

– De som jag träffade hyllade missionärerna för att de byggt skolor och sjukhus och tyckte de varit fantastiska.

Nästan alla hus i albumen fanns kvar i verkligheten, men ingen kände till människorna på bilderna Det hade ju gått hundra år.

I väntan på vad som komma skall

När Helga Härenstam kom hem valde hon ut bilder som passade i de tomma utrymmena i albumen, hon gjorde nya uppslag, med de gamla bilderna på ena sidan och de nya på den andra. Resultatet blev en fotobok, en sorts dialog med det gamla albumet.

– Jag jobbar ju inte dokumentärt, för mig handlar det mer om poesi. Kopplingarna mellan bilderna kan se ut på olika sätt.

Hon slår upp första uppslaget som visar en kvinna framför Victoriafallen, det har kommit imma på linsen och det ser lite grann ut som en del av de dåligt fixerade gamla bilderna.

– Jag ville liksom slänga poesi på "förr" och "nu".

Mellan albumsidorna finns sidor med text, citat från albumet eller från resan. Det första "In waiting for what is to come" har fått ge namn åt verket, det är hämtat från en notering under en tom oval i albumet: "I väntan på vad som komma skall".

LÄS MER: På besök i Madeleine Pyks symboliska värld

Minnet är ett tema som återkommer hos Helga Härenstam. Verket Minnen från en främling som senast visades i Avesta, innehåller en minnes-jukebox med anonyma minnen. I fotoboken Stories for an 87 year old lady, utgick hon från en spådom som sa att hon skulle bli 87 år men inte minnas något från sitt liv.

– Gränsen mellan minne och fiktion intresserar mig, det har mycket med fotografi att göra. Hur styr vi våra minnen? Vad är värt att minnas?

Fakta: Innan vi glömmer

Vad: Utställning på Göteborgs konsthall

Öppnar: lördag 6 oktober

Medverkande konstnärer: Petra Hultman, Helga Härenstam, Kateřina Šedá, Knutte Wester och Ferhat Özgür.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.