Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Hanna Ferm finslipar numret till sin låt "Brave"som ska ta henne från delfinalen i Malmö arena och till finalen i Solna. Bild: Johan Nilsson/TT

Johan Lindqvist: Det är upp till Hanna Ferm om hon vill bli vår nya schlagerdiva

Hanna Ferm är den första naturliga arvtagerskan till Charlotte Perrelli som vann Eurovision i Jerusalem 1999.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Jag sneddar över Lilla torg i motvind och regn. Malmö har Göteborgsväder och MFF har precis skaffat sig ett hyfsat utgångsläge i dubbelmötet med tyska Wolfsburg i Europa leagues sextondelsfinal. Avgörande retur väntar på Stadion redan på torsdag.

LÄS MER: Mellostjärnan Hanna Ferm tillbaka på Hisingen – där allt började

Tidigare på dagen har jag sett Hanna Ferm på ett ännu mer övertygande vis lägga grunden för en framgång i Malmö arena på lördagskvällen. Det återstår endast två direktplatser till finalen i Melodifestivalen och nittonåringen från Göteborg ska naturligtvis gå vidare direkt till Friends arena.

Hanna Ferm må ta en match i taget men hon signalerar samtidigt att siktet i praktiken är inställt på att vinna i Solna och sedan göra ett bra resultat även i Europafinalen i Rotterdam den 16 maj.

LÄS MER: Hanna och Liamoo bevisade återigen att Melodifestivalen behöver Idol

Hanna Ferm är den första naturliga arvtagerskan till Charlotte Perrelli som vann Eurovision i Jerusalem 1999.

Hanna Ferm vill inte stagnera, hon vill utomlands. Drömmen är att Melodifestivalen bara ska vara ett steg på vägen mot något större och mer självständigt.

Hanna vann sin första talangtävling när hon sjöng "Euphoria" i Flunsåsparken på Hisingen som elvaåring. Nu har hon fint slagläge att bli Sveriges första riktiga schlagerdiva sedan just Loreen. Eller jag skulle vilja blicka ännu längre bak i tiden och påstå att Hanna Ferm är den första naturliga arvtagerskan till Charlotte Perrelli som vann Eurovision i Jerusalem 1999.

Charlotte Perrelli på scen i Malmö arena 2016. Nu är det Hanna Ferms tur att ta över. Bild: Henrik Montgomery/TT

Generationsskiftet har dröjt. Istället är det kille efter kille som har dominerat i Melodifestivalen. Det har varit Måns, Frans, Robin, Benjamin och John alltmedan de rutinerade schlagerdrottningarna visserligen har gjort sina försök men inte kunnat hävda sig mot de yngre killarna. Istället har det trängts undan allt längre ner i schlagerns hackordning.

LÄS MER: John Lundvik tar inget för givet

Men 2020 ser ut att bli året då snubbarnas dominans bryts. Förhandsfavoriten Felix Sandman var förbluffande blek, Robin Bengtsson verkar inte ens själv tro på sin låt och lyckträffen Mohombi har rimligtvis ingenting med medaljstriden att göra.

Det kommer att vara gott om starka, kvinnliga artister i Friends arena.

Istället har vi fått se hur Anna Bergendahl och Dotter gick till final från Göteborg. I Luleå sköt Mariette fullt när hon för fjärde gången av fyra möjliga tog sig direkt till Friends. Det kommer att vara gott om starka, kvinnliga artister i Friends arena.

LÄS MER: Anna Bergendahl och Dotter direkt till final

Hanna Ferm är än så länge den mest oerfarna i uppställningen, men med rutin från Flunsåsparken, Idol och fjolårets Melodifestival vet hon hur man tävlar i musik. Hanna Ferm vågar dessutom som ingen annan verkligen gå för fullt när det gäller att agera som en klassisk, svensk schlagerdiva. Hon tar plats, hon är målmedveten, vill glänsa och glittra och vara stiligt dramatisk. Allt på en gång.

Det är stora gester som gäller men med en låt och ett uttryck som är anpassat till 2020. Hon har straffläge, precis som Isaac Kiese Thelin från elva meter på den blöta, tyska gräsmattan.

Hanna Ferm sjunger för full hals. Det är hennes tur nu och egentligen bara upp till henne själv om hon ska ta det avgörande steget. Europa väntar. Men först Malmö arena ikväll.