Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Västtrafik vill använda datan du genererar i deras app "To Go" för att bättre förstå plankaresbeteende. Bild: Jonas Lindstedt

Det är klart att Västtrafik vill övervaka dig

För att sätta stopp för fuskåkandet i kollektivtrafiken vill Västtrafik använda sin app för att kartlägga och förstå plankares beteende. Emanuel Karlsten menar att det inte är konstigare än att Ica eller Coop har koll på vilka varor du köper i matbutiken.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Västtrafik ska övervaka ditt fuskande. Genom att hålla koll på när du öppnar och stänger appen för biljetter, ska de förstå om du sitter och lurpassar på kontrollanter: Tjuvåker, men är beredd att klicka dig till en biljett om du skulle se en kontrollant. Det kan låta integritetsvidrigt. Ska verkligen ett regionalt bolag övervaka vad medborgare gör med sin app, eller hur vi väljer att åka? Men det är helt i sin ordning. En eventuell oro handlar mer om hur lite vi vet att våra beteenden kartläggs och hur appar används.

För så länge vi har haft digitala blippande kort har Västtrafik haft möjlighet att förstå våra resemönster; var vi går på och av. Det är en nyckel för att göra vårt resande bättre och veta var det behövs fler linjer eller tätare avgångar. Alltså hur staden ska betjäna sina medborgare bäst. Det är data som rimligtvis alltid varit anonymiserad och samlats in för att skapa stora mönster, inte för att kartlägga enskilda. Och även om det låter integritetskränkande, betänk då hur mycket data du lämnar efter dig vad du än gör.

All denna data är en del av ett nytt samhälle där stora mängder data ska göra produkter bättre.

När du handlar på Ica eller Coop får de enorma mängder data om vem du är, vad du handlar - och den sparas på individnivå. Är du klubbmedlem godkänner du att datan sparas, paketeras och att skräddarsydda kuponger skapas. Du får annonsblad hemskickade med rabatter på de produkter du antas älska mest. Skrämmande? Ja, just därför spelar Ica dumma och blandar upp med kuponger som inte alls passar dig som person. De vill ju inte skrämmas! I praktiken skulle all den data du ger Ica måla en heltäckande bild av dig. I USA gick butikskedjan Target för några år sedan för långt. Med hjälp av bara 25 inköp kunde de kartlägga att familjens tonårsdotter var gravid. Skandalen blev ett faktum när företaget råkade skicka ut rabattkuponger som avslöjade graviditeten för dotterns föräldrar.

Även denna tidning kartlägger dig. Vad du klickar på, vad du stannar kvar och läser, vad som får nya läsare att bli prenumeranter, vad som får gamla läsare att förbli lojala.

All denna data är en del av ett nytt samhälle där stora mängder data ska göra produkter bättre. Eller som i Västtrafiks fall - göra marginalerna högre. För det är klart att det är ett problem med fuskande åkare. Och det är klart att Västtrafik vill använda möjligheten att samla in data från deras mobil-app för att se om de kan förstå och minska fuskåkandet. Och ja, det är också klart att man kan fråga sig hur mycket man kan lita på Västtrafik när de säger att de “aldrig någonsin” ska spara eller titta på individdata.

Men vi behöver inte låtsas som att de är först i världen med det teoretiska problemet.