Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Dee Dee Bridgewater visar upp en annan bild av Afrika

Dee Dee Bridgewaters cd Red earth är en hyllning till Afrika och dess musikaliska kultur. Den är också resultatet av den resa hon gjorde i jakt på sina rötter.
Den amerikanska sångerskan Dee Dee Bridgewater är trött på ensidiga bilder av kontinenten som präglad av fattigdom och elände.
- Detta är en kontinent med underbara människor och en fantastisk kultur, säger den amerikanska sångerskan Dee Dee Bridgewater. Det är lätt att glömma när man tänker på lidandet i Darfour och de illegala flyktingarna på Kanarieöarna.
Med sin rosade cd Red earth vill hon visa upp en annan, positiv bild av Afrika.
På skivan öppnar hon mycket kraftfullt rytmiskt med Mongo Santamarias gamla Afro blue. Och Dee Dee erinrar om att en stor del av bluesen, jazzen och världsmusiken som vi lyssnar på härstammar från Afrika.
- Det är en kontinent som jag vill slåss för och försvara, förklarar hon.
Dee Dee Bridgewater har en över trettiofem år lång karriär. Hon började sjunga på krogar och studentfester hemma i USA i slutet av 1960-talet. 1970 blev hon professionell och var medlem i Thad Jones och Mel Lewis Orchestra.
De senaste tjugo åren har Dee Dee Bridgewater bott i Paris. Hon flyttade dit på 80-talet efter att inte riktigt ha hittat hem musikaliskt i hemlandet. I Europa har hon byggt en stabil karriär, turnerat, framträtt vid jazzfestivaler och spelat in ett antal fina skivor. För sitt hyllningsalbum Dear Ella vann hon en Grammy 1997.
Hennes föregående skiva J'ai deux amours från 2004, var en Parisdoftande jazzplatta på franska med klassiker som Edith Piafs La vie en rose, och musik av Brel, Becaud med flera.
Bridgewater har länge letat efter sina afrikanska rötter. Som de flesta svarta i dagens USA, härstammar hon från Afrika. Men det finns inga uppgifter på varifrån slavarna hämtats på sin tid.
Hon beklagar det.
- Jag hade så gärna velat rita mitt släktträd. Det är viktigt för var och en att veta varifrån man kommer, poängterar hon och tillägger att man annars lätt kan känna sig frustrerad, hur mycket man än lyckats inom andra områden.
Efter en viss tids forskande nådde hon ändå hundrafemtio år tillbaka i tiden.
Det visade sig att rötterna på både mammas och pappas sida ledde till Mississippi.
En stor del av slavarna där härstammade från Västafrika. Men spåren sträckte sig inte längre än dit.
Dee Dee Bridgewater kom då på ett annat sätt att dyka djupare.
Sedan 1999 är hon FN-ambassadör i Afrika. Under sina resor i Nigeria, Elfenbenskusten, Benin och Mali har hon lyssnat på musiken och rytmerna, som för att känna efter i sin kropp var hon kan ha sitt ursprung.
Hon jämförde även sina ansiktsdrag med lokalbefolkningens. Det folk hon kom närmast var en stam i Mali, i Västafrika.
Hon stannade kvar hos dem i flera veckor, för där kände hon sig hemma.
- Det var en otrolig känsla. Jag fann frid i mig själv. Så jag är säker på att i detta land, där jorden är röd, finns mitt ursprung. Här är mitt hem, berättar hon.
Därför döpte hon sitt nya album till just Red earth.
Dee Dee gör en paus, som för att låta detta sjunka in. Fönstret står öppet och en varm vind drar genom rummet i skivbolaget där vi sitter. Från sjätte våningen har man en storslagen utsikt. Långt borta i horisonten skymtar kyrkan Sacré-C™ur som en hägring i den heta luften.
Vårt samtal glider över till att handla om den lyx och det överflöd av varor som omger oss i den här delen av världen.
- Men vårt konsumtionssamhälle är egentligen inte nödvändigt. Vi har förlorat en stor del av det essentiella här i livet, påpekar Dee Dee.
Hon tillägger att sedan hon upplevt enkelheten i Mali, har hon insett att människan egentligen inte behöver så mycket för att leva ett gott liv.
Dee Dee Bridgewater hade tänkt att spela in Red earth i en studio utanför Paris. Men efter ett tag kände hon att det skulle ha varit att svika sitt nya "hemland".
I stället begav hon sig förra hösten till Bamako, Malis huvudstad och spelade in skivan med bland andra en rad lysande lokala musiker. Här medverkar även jazzpianisten Edsel Gomez och basisten Ira Coleman.
Dee Dee Bridgewater är känd för att våga ryta till om olika orättvisor i samhället. Hon har exempelvis ofta kritiserat USA för att man behandlar svarta människor illa i landet. Under slutet av 1960-talet var hon inblandad i Black Panther-rörelsen.
Hon säger om sig själv att hon är politiskt inkorrekt i högsta grad.
- Jag är inte rädd för att våga säga vad jag tycker. Jag önskar bara att fler människor öppet vågade stå för sina åsikter, säger hon och brister ut i ett stort skratt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.