Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

De gör opera om den charmige mytomanen

Operan "Mytomania" kretsar kring den manipulative stjärnkirurgen Francis. Upphovskvinnorna: den Göteborgsbaserade tonsättaren Paula af Malmborg Ward och librettisten Kerstin Perski, har under arbetet inspirerats av den italienske stjärnkirurgen Paolo Macchiarini – och hans sätt att dupera sin omgivning.

LÄS MER: Urpremiär för körverket "Hjässan är kal"

Vi kör in genom järngrindarna på Nya varvet och passerar kajen, där bogserbåtar och färjor ligger på rad. Uppe på höjden, i ett torn av gult tegel ovanpå teater Durken, tar tonsättaren Paula af Malmborg Ward emot. Havsutsikten är svindlande. Här, vid pianot och datorn i det unika lilla arbetsrummet, har hon komponerat musiken till operan "Mytomania".

Den mångbottnade berättelsen har hon skapat tillsammans med vännen Kerstin Perski, dramatiker, författare och librettist. Till Perskis främsta verk hör "Notorious" som fick urpremiär i Göteborg 2015 – operaversionen av Alfred Hitchcocks thriller. Fredag 3 april lägger Perski, som doktorand i opera, också fram sin avhandling om "Levandegörandets poetik", på en disputation som livestreamas från SKH, Stockholms konstnärliga högskola.

Operans dramaturgi, innehåll och form, har fångats med blyerts på ett vitt papper i ett avancerat flödesschema. Paula af Malmborg Ward pekar och förklarar: scener, platser, personer och klangbottnar. Bild: Sanna Tedeborg

Intresserade av svindlaren

Under intervjun är Kerstin Perski med på länk från Söder i Stockholm. Och det är en fröjd att höra de båda upphovskvinnorna samtala, fylla i varandras meningar och lyriskt berätta om arbetet med "Mytomania".

– Idén uppstod redan 2004 när vi gjorde operan "Ärret" tillsammans, efter Michail Bulgakovs novell "En hunds hjärta". Där fanns en slags svindlartyp vi kände att vi ville utveckla mer, berättar Paula af Malmborg Ward.

LÄS MER: Tonsättarmöte på Halmstads Stadsbibliotek

Kerstin Perski fyller i:

– Vi började läsa böcker på svindlartemat, bland annat Emanuel Carrères "Doktor Romand", och närmade oss mytomanen som blåser upp sig själv och världen och får kickar av det. Det kändes som en symbol för den nutida människan.

Sedan uppdagades Macchiarini-affären: den hyllade italienske kirurgen Paolo Macchiarini som, liksom doktor Romand i romanen, var en mytoman som hade lyckats dupera hela sin omgivning.

– Historien var oerhört fascinerande, inte minst på grund av omgivningen reaktioner, säger Kerstin Perski.

– Ingen ville se sanningen: att denne uppburne kirurg och forskare var mytoman. Hur kommer det sig att omgivningen var så tillåtande. Varför älskar vi alla mytomanen?

Paula af Malmborg Ward utanför lokalen, där hon tonsatt nya operan "Mytomania". Där knirk i stråkarna gestaltar forskarassistenten Haralds tvivel. Och där kirurgen Francis döda mammas sound skapats av fiol, cello, rassel och skrapljud. "Ett tuffare, hårdare ljud". Bild: Sanna Tedeborg

Mytomanen inom oss

Operan "Mytomania" får urpremiär på Göteborgsoperan 20 februari 2021. Berättelsen kretsar kring kirurgen Francis, framgångsrik och hyllad men också oerhört manipulativ. Hans patienter dör, hans äktenskap är i kris. Under parterapin inleder han dessutom en passionerad kärleksaffär med terapeuten Nelly. Andra viktiga biroller är den äldre forskarassistenten Harald, Francis hustru och hans döda, skuldbeläggande mamma.

LÄS MER: Ny kammarmusikfestival på Röda Sten

Vem är egentligen kirurgen Francis och hur lik är han Macchiarini?

– Han är en väldigt narcissist. Annars är din fråga den stora gåta vi försöker besvara i operan: vem är han, vad driver honom? Vi har velat förstå mytomanen inifrån, utan att döma, och fundera kring mytomanen vi alla har inom oss: självbedrägeriet, livslögnen. Vilken slags undervegetation dessa lögner kommer ifrån.

Francis är en väldigt dynamisk person, bländar människor och är inte heller helt igenom ond, berättar operans båda upphovskvinnor.

– Mytomanens charm ligger ju nära konstnärens. det är en begåvning att kunna få med sig folk och framkalla en annan sanning. Det finns idag ett sug efter andra verkligheter, ett sug en begåvad lögnare kan uppfylla, säger Kerstin Perski.

Har fake news också inspirerat er under arbetet med operan?

– Ja det är ju ofrånkomligt, säger Paula af Malmborg Ward och fortsätter:

– Det finns lögner överallt, i familjerelationer, uppväxtberättelser, äktenskap. I vår opera förekommer begreppet "sanningen", men vi laborerar med olika lager och frågar oss: vad är vad? Vi har också ett slut som är öppet, så vi pekar inte ut en enda väg.

LÄS MER: Shakespeare, jazz och recept på att laga barn

Några höjdpunkter ur Göteborgsoperans nya program 2020/2021:

"Cabaret " – premiär 5 september 2020. 1960-talssuccén om Sally Bowles, stjärna på nattklubben Kit Kat Klub i 1930-talets Berlin, där nazismen växer sig allt starkare, och Clifford Bradshaw, ung amerikan med författardrömmar. Av Fred Ebb och John Kander, efter Christopher Isherwoods självbiografiska roman "Farväl till Berlin" från 1939.

"Nabucco "– premiär 31 oktober 2020. Verdis våldsamma opera i fyra akter med hitlåten "Fångarnas kör". I regi av italienske Jacopo Spirei. Mats Persson gestaltar Nabucco, Abigaille sjungs av ryska soprankometen Zoya Tsererina. Berättelsen placeras i samtiden.

"Siegfried" – premiär 29 november 2020. Nu är det dags för del tre av fyra i Wagners mastodontverk "Nibelungens ring." Tidigare delar har varit ”Rhenguldet” och ”Valkyrian”. Regi: Stephen Langridge

"Mytomania" – premiär 20 februari 2021. Nyskriven svensk opera av Göteborgsbaserade tonsättaren Paula af Malmborg Ward och librettisten Kerstin Perski, om den manipulativa stjärnkirurgen Francis. (Se artikel här intill)

"Don Giovanni" – premiär 8 maj 2021. Mozarts opera om ett praktsvin. Spelplatsen är ett elegant hotell och för regin svarar John Fulljames, konstnärlig chef på Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

Dans:

"Fortet" – premiär 2 oktober 2020. Absurdismens mästare, norske Jo Strømgren, är tillbaka med en föreställning om den ridande polisen i Kanada, en dag när alla hästar tycks ha rymt. Jo Strømgrens senaste verk i Göteborg, "Ministeriet för olösta känslor", får nypremiär 19 oktober 2020.

"12 songs" – premiär 23 januari 2021. Finländske koreografen Kenneth Kvarnström låter här välkänd popmusik och operans danskompani mötas.

"Inger & Øyen" – premiär 31 mars 2021. Varsitt nytt dansverk presenteras av de prisade koreograferna Johan Inger och norske Alan Lucien Øyen.

Christina Björklund, Göteborgsoperans vd, om våren och hösten i Corona-krisens spår:

"Det är inte jättelätt för oss att fortsätta repetera, efter regeringens nya beslut om max 50 personer på allmänna sammankomster. Men operan betraktas som en arbetsplats, så vi kommer att fortsätta att ha våra medarbetare här och repetera. Vi har ju hundratals medarbetare, varav 86 i orkestern och 46 i kören. Jag är övertygad om att det är det bästa för hälsan att vi fortsätter repetera, med alla som känner sig friska, även om vi såklart följer de restriktioner och regler som finns. Just nu spelar vi inte för publik och det är klart att de nya reglerna ställer till jättemycket problem för oss. Allt handlar om tid. Just nu sitter vi och har kollationeringar på länk med internationella team. Vi tänker att vi kan köra höstpremiären av "Cabaret" som planerat den 5 september. Men vissa beslut måste tas inom kort, och det är klart att om de vi samarbetar med sitter inlåsta i respektive länder kommer det i längden inte att fungera."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.