Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

De är mäktigast i sociala medier

Joakim och Jonna Lundell är Sveriges mäktigaste i sociala medier – för andra året i rad. Det enligt Medieaakademins barometer som presenterades under Mediedagarna på Bokmässan.
– Jag tror folk gillar oss för att vi är oss själva, säger Joakim Lundell.

"En blandning mellan hat och kärlek" – så beskriver Joakim Lundell känslorna efter att för andra året i rad tillsammans med sin fru Jonna ha bedömts vara årets mäktigaste svensk i sociala medier.

Gång på gång kommer vuxna män fram till Lundell och ber om att få ta en selfie – och samtliga hänvisar till barnen där hemma som "älskar" parets Youtubekanal.

– Ibland kommer folk fram med gråtande barn som ser ut som att de aldrig sett mig innan, eller så är barnen så små att de inte ens kan prata. Men ändå säger de att det är barnen som älskar mig, säger Joakim Lundell med ett skratt.

Upplever "förtryck och hat"

Redan förra året bedömdes alltså Joakim och Jonna Lundells Youtube- och Instagramkonton sammanvägt göra dem till Sveriges mäktigaste i sociala medier enligt Medieakademin. Paret, med 800 000 följare på Youtube och varsitt enormt konto på Instagram, förhåller sig delat till utmärkelserna.

– Jag gillar inte media. Så den här listan påminner mig om det förtryck och hat jag jobbat mot de senaste åren. Men samtidigt känner man kärlek, det finns ju andra människor, de som har sett till att jag är på listan, säger Joakim Lundell.

Förtryck och hat, hur yttrar sig det?

– När de säger att Zara Larsson är störst på Twitter applåderar alla. Men när de pratar om våra konton, då får moderatorn be folk att applådera.

Joakim och Jonna Lundell bor i Norrköping. De sällar sig därmed till en skara bestående av en stor del toppnamnen på Medieakademins lista, som är hemmahörande utanför storstadsregionerna.

Joakim menar att media är Stockholmscentrerat, vilket avspeglar sig i hur det rapporteras om bland annat honom och Jonna.

– Mediahusen i Stockholm verkar tro att det som händer i innerstaden där är det som händer. Men gå ut och kolla vad som händer i resten av landet, istället för att bli förvånad av att SD får så mycket röster eller att många tittar på våra kanaler.

Lundell fortsätter:

– De säger att folk kollar på skräp när de kollar på vår kanal. Det är en dumhet. Uppenbarligen är det våra kanaler folk vill ha.

Debattörer inflytelserika på Twitter

Den nya mätningen från Medieinstitutet visar också att skillnaden är stor mellan vad som engagerar på vilka sociala medier. Medieakademin har valt att väga samman engagemang på Youtube, Instagram, Facebook och Twitter.

Medan influencers och personligt innehåll dominerar på de två förstnämnda har Facebook och Twitter en tydlig övervikt mot opinionsbildande. På Twitter återfinns debattörer som Hanif Bali (M) och ledarskribenter som GP:s Alice Teodorescu på topplatser. På Facebook tar nyhetssidor och Sverigedemokraterna stor plats.

– Man ska inte göra likhetstecken mellan parlamentarisk makt och detta. Aktörer på sociala medier lyckas påverka samtalet, men de kan också få mycket engagemang genom att skapa ilska, säger Emanuel Karlsten, krönikör i GP och ordförande för Medieakademin.

"Vi är oss själva"

För Joakim och Jonna Lundell återstår nu att bygga vidare på de senaste årens enorma framgångar i sociala medier. Häromdagen genomförde paret en 24-timmars livesändning som startades 1,6 miljoner gånger på Youtube.

Det kan exempelvis jämföras med Aftonbladets stora partiledardebatt inför riksdagsvalet, som startades 1,2 miljoner gånger.

– Jag tror folk gillar oss för att vi är oss själva väldigt mycket. Vi är väldigt transparenta och man får följa med när det händer. Vi har alltid en röd tråd, men det är viktigt att det som händer i våra sändningar händer på riktigt, säger Joakim Lundell.

Topplistan över Årets makthavare i sociala medier

1. Jocke & Jonna

2. Expressen

3. Therese Lindgren

4. Lukas Simonsson/JLC

5. PewDiePie

6. Ben Mitkus

7. Newsner

8. Aftonbladet

9. I Just want to be cool

10. Tova Helgesson

Källa: Medieakademin

Mäktigast på Facebook

är Expressen, Newsner, Aftonbladet, Uppskattat och Kärlek.

Mäktigast på Twitter

är Zara Larsson, följd av Carl Bildt, Expressen, Svenska Dagbladet och SVT Nyheter.

Årets twitterkomet

, den som klättrat flest placeringar, är Hanif Bali, följd av Linn Ahlborg och Manfred Erlandsson.

Mäktigast på Instagram

är enligt årets Maktbarometer kontot joakimlundell, följd av thereselindgren, sessano (Jonna Lundell), tovahelgesson och situationer.

Mäktigast på Youtube

är Jocke & Jonna, följd av Therese Lindgren, PewDiePie, Ben Mitkus samt Let´s Feast.

Källa: Medieakademin

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.