Daniil Charms: Den fyrbenta kråkan

ANNONS
|

Den ryska rabulisten, författaren, dramatikern och barnboksförfattaren Daniil Charms (1905-42), skrev en uppsjö av korta dramatiska berättelser. När Charms fängslades 1941, skyndade en av hans vänner till hans lägenhet och fyllde en resväska med hans manus. Resten försvann.

Charms berättelser präglas av absurda inslag och raseriutbrott, varvade med ond bråd död, bisarra fysionomier och tvångsmässiga upprepningar. I en av de mest kända, slåss och snubblar giganterna Pusjkin och Gogol (Charms själv höll på den senare) med och över varandra. Obeskrivligt roligt.

I år är det hundra år sedan han föddes. Det firar malmöitiska Rámus förlag med att ge ut Den fyrbenta kråkan, en fin liten volym med tolkningar och illustrationer av Dimitri Plax. Såhär kan det låta: "Han hade en sådan näsa att man fick lust att stöta till den med en biljardkö." Det lilla stycket En misslyckad föreställning börjar med följande scenanvisning: "Petrakov-Gorbunov kommer in på scenen, han vill säga något men hickar. Han börjar kräkas. Han går iväg."

ANNONS

I efterordet hävdar Plax att Charms inte ens kan räknas till avantgardet. Och förvisso var hans projekt liksom hans person (en stor rödhårig karl med sluttande panna, pipa, golfbyxor och rutiga strumpor) helt enastående. Det är den där extra vändningen som gör det: "En person sprang efter en annan person, samtidigt som den som flydde sprang efter en tredje person, som intet ont anande bara gick fort på gatan."

Tidigare böcker av Charms på svenska är antologin Konsten är ett skåp (AWE/Gebers) och barnboken För det första och för det andra (Tidens förlag). Men Den fyrbenta kråkan är en finfin ingång. Och den lämpar sig utmärkt för högläsning under långa trista höstkvällar.

Jenny Högström

ANNONS