Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Döden i skyltfönstret

"Farmor älskade pelargoner" eller "Egyptiska klippgravar uthuggna i berget". Tematiska skyltningar dyker upp hos begravningsbyråer landet runt. Ofta är det dekoratören Eva Myhr som varit framme.
Det är en regnig onsdag när Eva Myhr är på Lundby Begravningsbyrå på Hisingen för att byta skyltningar. Hennes skyltningar turnerar runt mellan olika begravningsbyråer i landet och byts ofta ut för att väcka uppmärksamhet. På Lundby Begravningsbyrå är det bland annat skyltningen med egyptiska klippgravar som nu ska bytas ut mot en helt ny om sorg- och minnessmycken.
- Det tog väldigt lång tid att hitta rätt nyans på tyget, konstaterar hon och visar.
Olika smycken i dova färger vilar på ett glansigt tyg i en vacker, lila färg. En del av smyckena är riktiga sorgesmycken från förr i tiden som hon hittat i antikvitetsaffärer. Till exempel ett halsband med en medaljong där man kunde lägga lockar av den dödes hår.
Att göra reklam för en begravningsbyrå kräver lyhördhet, kreativitet och känsla för takt och ton. Eva Myhr på Firma Dekoratören i Västerås är dekoratör och inredare sedan många år tillbaka. Fast första gången hon fick frågan från en begravningsbyrå sa hon bestämt nej:
- Aldrig i livet, tänkte jag, det är alldeles för svårt. Men så bodde vi granne med chefen för en begravningsbyrå, och när vi började prata om det så tänkte jag om, berättar Eva Myhr.
I dag jobbar hon heltid för ett 70-tal byråer runt om i landet som är anslutna till Sveriges Begravningsbyråers förbund (SBF), och gör inte bara deras fönster utan inreder även deras lokaler. Många svenskar har nog sett Eva Myhrs skyltfönster, som är uppbyggda lite som museimontrar. Några blomstergirlanger och färgglada sarityger berättar om Varanasi, som är en av hinduernas heliga städer. Att dö där är det närmaste man kan komma gudarna. Eller en kruka med blåbärsris, och två små dockor ur Beskowsagoboken Puttes äventyr i blåbärsskogen med en skylt som frågar: "Kan man ta med små barn på begravning? Välkommen in och hämta broschyren Att dela sorgen."
Den som passerar utanför ska snabbt kunna förstå innehållet, och dessutom uppfatta budskapet som seriöst.
- Därför använder jag aldrig kistor eller urnor i mina skyltningar.
Döden ur olika kulturella perspektiv räds hon däremot inte att använda. Flera av hennes skyltningar har handlat om inkarikets offer till sina gudar, eller dogon folkets begravningsseder. En annan av Eva Myhrs skyltningar handlar om kistdekorationer, där rubriken är "Farmor älskade pelargoner".
- Det har faktiskt hänt att man tagit efter just den idén och använt pelargoner på farmors eller mormors begravning. Jag vill uppmuntra det personliga valet, få folk att tänka annorlunda. Förr i tiden gick man till exempel hellre på begravning än bröllop, för på begravningarna hade man kalas flera dagar, berättade historier och mindes den döde med glädje.
Eva Myhr hämtar inspiration från alla möjliga ställen: tv -program, museibesök, butiker, bibliotek. Dessutom läser hon mycket, till exempel National Geographic och Illustrerad vetenskap. Hon berättar om en utställning på Medelhavsmuseet i Stockholm som handlade om egyptiska klippgravar, som hon ritade av. Hon fick också tillåtelse att ta bilder av montrarna, och sen anlitade hon en keramiker som fick dreja likadana krukor.
- En annan gång gick jag in på butiken Afro Art och frågade om de hade något som anknöt till döden. Då visade det sig att en av expediterna jobbat i Ghana, och skrivit en bok om detta. Hon berättade om en begravning hon varit på, och så kunde jag köpa bilder av henne. Ibland snubblar man över idéerna av en slump.
Vikingahjälmar, afrikanska masker, blomstergirlanger eller budkavlar. Hur skaffar hon själva rekvisitan till sina skyltningar?
- Det mesta gör jag själv, eller låter tillverka. Jag har också haft min son Johan till hjälp, han har bland annat gjort bakgrundsmålningar och maskerna till skyltningen om dogonfolket. Men jag köper också saker ibland, i antikvitetsaffärer och på mässor.
I sin ateljé hemma i Västerås har hon ett lager med rekvisita, och det är också där hon bygger upp sina skyltningar.
När Eva Myhr är klar på Lundby Begravningsbyrå får hon höra att en äldre kvinna precis varit inne med sina önskemål inför sin begravning. Hon ville absolut anlita just denna byrå, eftersom de "alltid har så vackra skyltfönster". En kommentar som Eva får höra ganska ofta.
- Det är ju sånt som gör det här jobbet så roligt och tacksamt. Då vet jag att mina skyltningar gjort nytta.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.