Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/3

Caroline Hainer: Därför vill vi ha ett Instagram-ansikte

Instagram fyller tio år. Caroline Hainer skriver om hur den populära instagram-appen med sina filter har skapat ett nytt skönhetsideal, och en ny förvirring kring vad som är verkligt.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I december förra året ringade journalisten Jia Tolentino in ett fenomen på Instagram. När hon scrollande runt på appen tyckte hon sig se samma ansiktsdrag om och om igen. I The New Yorker beskrev hon det som: ”Ett ungt ansikte, så klart, utan porer men med fylliga, höga kindben. Det har kattögon och långa, seriefigurliknande ögonfransar. Det har en liten, prydlig näsa och fylliga, yppiga läppar.”

Hon kallar fenomenet ”cyborgian face” men termen har sedan dess ersatts av ”Instagram face”. Kim Kardashian har det, Emily Ratajkowskij, Bella Hadid och Kendall Jenner likaså. De har även en annan sak gemensamt: de tjänar förmögenheter på att se ut precis så.

LÄS MER: Kardashian West fryser sociala medierkonton

LÄS MER: Karantän-sminket blir ett sätt att ta kontroll

Under sina tio år har Instagram både privatiserat och demokratiserat ett nytt skönhetsideal genom att vara en plattform där utseenden både kan hyllas och dissas. Ur detta har ett homogent Instagram-ansikte vuxit fram som vem som helst kan få. Det krävs bara kosmetiska ingrepp och digital bildmanipulering. Instagram-ansiktet är på så sätt demokratiskt och skiljer sig från tidigare ouppnåeliga ideal – vi jämför oss med korrigerade människor, inte de som är undersköna av naturen. Däremot krävs många tusenlappar för att se ut som dem.

För Instagram-idealet eftersträvas. Skönhetsprocedurer som förstärker kindbenen och definierar hakan och käklinjerna har ökat, rapporterar det amerikanska förbundet för plastikkirurger. 92 procent av kunderna är kvinnor, och av dem ökar gruppen under 30 år mest.

Instagram har också i högsta grad bidragit till framväxten av yrket influencer, där utseendet är den främsta försäljningsvaran.

Det är inte så konstigt. För Instagram har också i högsta grad bidragit till framväxten av yrket influencer, där utseendet är den främsta försäljningsvaran. Att skaffa ett Instagram-ansikte som liknar de som framgångsrikt tjänar mest på sitt utseende, som Hadid och Jenner, är helt enkelt att investera i det egna företaget.

LÄS MER: Paris Hilton och värdet av äkthet

LÄS MER: Instagram fyller tio år – så var kändisarnas första inlägg

Instagrams tioåriga födelsedag sammanfaller intressant nog med nyheten att den brittiska skönhetskedjan Superdrug som finns i vart och vartannat gathörn, nu ska börja erbjuda snabba botox- och fillerstjänster. Detta samtidigt som ”Snapchat-dysmorfofobi” har blivit ett legitimt sjukdomstillstånd där den drabbade lider av att hens utseende inte överensstämmer med den retuscherade och filterbelagda versionen som den ser i sina sociala appar, som Snapchat.

I en tid där diversifiering och det personliga hyllas är samtidigt förvirringen total kring vad dessa termer egentligen betyder. Frågan är därför hur vårt skönhetsideal kommer att se ut om ytterligare tio år? En gissning är att vi då ser våra unika, från födseln givna utseenden, som ett utgångsläge snarare än något slutgiltigt. Med ett snabbt besök på närmaste apotekskedja kommer vi alla att kunna ansluta oss till den vackra men förvirrade armén av skönhetscyborger, också utanför Instagram.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.