Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mads Mikkelsen i den danska publik- och kritikersuccén ”En runda till”. Bild: Nordisk film
Mads Mikkelsen i den danska publik- och kritikersuccén ”En runda till”. Bild: Nordisk film

Maria Domellöf-Wik: Coronaviruset förvärrar en redan djup kris för svensk film

Vad har dansk film som svensk film inte har?
En analys av den avgrundslika skillnaden, och dess orsaker, följd av en genomgripande förändring, är vad Filmsverige mest akut behöver 2021, skriver GP:s filmredaktör Maria Domellöf-Wik.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Uje Brandelius och Henrik Schyfferts efterlängtade musikfilm ”Spring Uje spring” går äntligen upp på bio. Samarbetet fick stående ovationer på Göteborgs filmfestival i våras och har alla förutsättningar att bli en publiksuccé. Men i slutet av det eländiga pandemiåret 2020 är själva begreppet ”publiksuccé” problematiskt, eftersom antalet tillåtna biobesökare är begränsat till åtta personer.

LÄS MER: En filmfestival i tv-soffan blir aldrig lika fantastisk

Saken blir inte bättre av att alla biografer i Göteborg utom Bio Roy hålls stängda för att minska smittspridning. Samma sak var det under våren och sommaren. En situation som skakar biobranschen globalt och som radikalt kan komma förändra våra vanor och möjligheter att konsumera film. Storfilmer, bland dem ”Trolls 2 – Världsturnén”, ”Mulan” och Pixars ”Själen”, premiärvisas i år direkt på strömningstjänster. Nästa år kommer Warner Bros filmpremiärer att gå direkt till HBO Max, åtminstone i USA.

Biofilm eller strömning?

Här hemma visas ”Spring Uje spring” för åtta personer i taget. Det är ändå bättre än ”Se upp för Jönssonligan” som inte visas för biobesökare alls. SF Studios tröttnade på igenbommade biografer och sålde komedin direkt till strömningstjänsten C More, där filmen nu har premiär 25 december. Förfarandet upprör regissören Tomas Alfredson, som likt sin kollega ”Tenet”-regissören Christopher Nolan anser att ”film är bäst på bio”.

LÄS MER: ”Se upp för Jönssonligan” strömmas – regissören skäms

De har gjort sina filmer specifikt för en stor duk, och en full biosalong.

Ett lika brett utbud som biografernas riskerar att bli orimligt dyrt för den enskilde konsumenten så länge varje individuell strömningstjänst låser in sina titlar och tar ut en månadsavgift för sitt specifika abonnemang.

En klen tröst i sammanhanget är de sex Guldbaggenomineringar som ”Se upp för Jönssonligan” på torsdagen kammade hem. Flest nomineringar gick till Amanda Kernells ”Charter” – en favorit också bland GP:s filmkritiker när de summerar filmåret. Totalt kan det uppslitande skilsmässodramat vinna sju priser – bland annat för bästa film, regi, manus och foto. Ane Dahl Torp har också baggechans i huvudrollen.

Starkt år för svenska dokumentärer

Västsvenska profiler siktades också bland de nominerade: Josefin Neldén nominerades exempelvis för mor-dotter-dramat ”Psykos i Stockholm” (allt annat hade varit tjänstefel) och syriske Adel Darwish, verksam på Backateatern, för migrantdramat Ghabe.

LÄS MER: Om vitheten på vita duken och varför Cinemafrica är så viktigt

2020 var ännu ett starkt år för svenska dokumentärer.

Två av fem Guldbaggeominerade i kategorin bästa film är dokumentärer: Nathan Grossmans debut ”Greta” och ”Scheme birds” i regi av Ellen Fiske och Ellinor Hallin. David Aronowitsch gjorde starka filmen ”Idomeni”, Johan von Sydow portätterade ”Tiny Tim” och Carl Olsson visade upp i ”Samtidigt på jorden” upp hanteringen av våra döda. Josepine Bornebusch lyckades maximalt fånga samtidskänslan i sitt klaustrofobiska coronadrama ”Orca”.

Höstens filmdebatt präglades av kritik mot Filminstitutet vars vd Anna Serner anklagades för att ha förvandlat myndigheten till en ”enpartistat för jämställdhetsfrågor”. Krav på hennes avgång höjdes i en DN-krönika 17 september. Strax därefter publicerade Filminstitutet en ny rapport ”Vilka kvinnor?” som visade att svensk film är långt ifrån jämställd.

Dansk film lockar danskarna

Klart är att covid-19 förvärrar situationen för den inhemska filmen som redan 2019 befann sig i djup kris, med svikande publiksiffror. Samtidigt är Danmark bäst i Norden på att locka publik till inhemsk film. Enligt danska filminstitutet är andelen sålda biobiljetter till årets danska filmer den högsta som någonsin uppmätts – totalt 51 procent av alla biobiljetter.

LÄS MER: Hellre fakta än smutskastning i metoo-debatten, tack!

800 000 danskar vallfärdade för att se Thomas Vinterbergs ”En runda till”, som också blev storsegraren på årets Europeiska filmgala.

En analys av denna avgrundsdjupa skillnad och dess orsaker, följd av en genomgripande förändring, är vad Filmsverige mest akut behöver 2021.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.