Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/2

Kulturdebatt: Coronakrisen riskerar att kväva litteraturlivet

När scenerna stänger och mässor och festivaler ställs in försvinner den viktigaste arenan för de små kvalitetsförlagen. Per Bergström, förläggare på Rámus förlag, skriver att riktade satsningar behövs för den smala litteraturen om den breda ska ha någon chans att överleva coronakrisen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Kan coronakrisen och den sociala distansering och många kvällar bakom stängda dörrar leda till mer kvalitetskultur i en våg av medelmåttighet? Frågan om villkoren för konstnärligt skapande under coronapandemin har diskuterats av Johan Wanloo (15/5) och Anna Axfors (26/5) på de här sidorna. Frågan är vilka som ska förmedla den kvalitetskulturen när krisen är över.

I Storbritannien rapporterar The Guardian att 75 procent av de små kvalitetsförlagen inte tror att de kommer överleva fram till nästa vår. I USA har förlag och poeter utan framgång vädjat om stöd från kapitalstarka The Poetry Foundation till lyrikförlag och poeter som nu kämpar för sin överlevnad.

Trots att restriktionerna i Sverige inte varit lika hårda riskerar situationen också här att bli akut. Utöver nedgången i boklådornas försäljning har vi blivit av med litteraturens alternativa arenor, våra mötes- och marknadsplatser.

Att poetens intäkter för en diktsamling inte betalar många hyror är allmänt känt. Detsamma gäller också förlagen. För poeterna som blir inbjudna ger framträdanden en ytterligare inkomstmöjlighet i form av arvoden, och för förlagen i försäljning. Men nu står scenerna tomma.

För oss utgivare av översatt poesi är uppläsningen oersättlig. Där sker en betydande del av vår försäljning, men framförallt bidrar det till att författarskapen förekommer i ett offentligt samtal, diskuteras och inspirerar. När möjligheten att ta författare till Sverige för att möta en såväl existerande som potentiell läsekrets uteblir tynar samtalet ut, publiken krymper och möjligheten för böckerna att omskrivas minskar genom författarnas fysiska frånvaro.

Att de ställs in påverkar oss i mångt mycket större utsträckning än vad en dag med Adlibris tapetserad av Camilla Läckberg någonsin kan göra.

Även om vissa samtal från bokmässan kan leva vidare digitalt uteblir platsen där vi vanligtvis visar upp våra böcker, möter läsare och ökar vår försäljning. Och mässan är inte det enda forum som försvinner: Littfest i Umeå, Textival och Poesimässan i Göteborg och Litteraturmässan i Stockholm är bara fyra exempel på arrangemang som med åren har kommit att bli allt viktigare. Att de ställs in påverkar oss i mångt mycket större utsträckning än vad en dag med Adlibris tapetserad av Camilla Läckberg någonsin kan göra.

Kulturrådets coronamedel räcker inte

Då inget av de tre största förlagen, som tillsammans kontrollerar långt mer än tre fjärdedelar av svensk bokmarknad, ger ut någon översatt poesi är det en utgivning vars ansvar helt ligger på mindre aktörer. En utgivning som innebär en stor ekonomisk risk eftersom arbetet redan sedan tidigare är vinstbefriat för förlag utan större marginaler och likviditet. Men samtidigt en utgivning av betydande, för att inte säga avgörande, roll för den svenska litteraturen för vilken den brukar omnämnas som syresättare. Nu riskerar den att kvävas av covid-19.

Vissa kulturinstitut har redan meddelat att de kommer att öka stöden för att bekosta översättningar och utgivning av författare från sina respektive länder för att hjälpa förlagen att klara de små marginalerna. I Sverige kommer kulturens halva coronamiljard bland annat att tillfälligt höja det så kallade distributionsstödet från Kulturrådet. Det är bra men inte gott nog.

För att garantera en fortsatt bred kvalitetsutgivning behövs ett löpande förhandsstöd, bidrag till att synliggöra utgivningen i boklådor och bibliotek, ett riktat stöd till våra utländska kollegor för att översätta och ge ut svensk kvalitetslitteratur, samt garantier för att upprätthålla litteraturens mötesplatser och scener där de omistliga samtalen äger rum.

Jag fick nyligen ett uppmuntrande mail från Richard Ford där han skrev att vi små kvalitetsförlag och litterära arrangörer när krisen väl är över kommer att ha en enorm betydelse för att återskapa den mening som kan ha gått förlorad för krisens krafter.

Frågan är om vi kommer att finnas kvar länge nog för att göra det. För om vi inte vill att det breda litterära samtalet ska falla offer för krisen behövs riktade insatser mot den litteratur som ofta kallas för smal.

Per Bergström. förläggare Rámus förlag.

Missa inte det senaste från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.