Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Cannes – ett konservativt kulturreservat för manliga filmgenier

Filmfestivalen i Cannes är utmanande, spännande, prestigefylld, intellektuell – men samtidigt uppseendeväckande trögförändrad. Liksom tidigare märks i år en förbluffande hög andel män i huvudtävlan.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Affischen till årets filmfestival i Cannes, den 72:a i ordningen, får mig att fnittra. Den är avsedd som en postum hyllning till filmregissören Agnès Varda, men skulle lika gärna kunna ses som en ironisk blinkning till festivalen från den briljanta, orädda och hejdlöst roliga filmaren själv.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: "Agnès Varda var den franska Nya Vågens urmoder"

På den magnifika bilden står nämligen Agnès Varda i toppen av ett utkikstorn, på axlarna till en hukande kameraman, och kikar in i kameralinsen. Hon är 26 år, i färd med att regissera sin debutfilm "La pointe courte" och ser ut att äga världen.

På över 70 år har Cannesfestivalen bara Guldpalmsbelönat en enda kvinna: Jane Campion. Och det var 1993.

Det gjorde hon också, som filmare, men utan att någonsin belönas med en kreddig Guldpalm i huvudtävlan i Cannes. Istället fick hon en hedersguldpalm 2015, då hon var 87 år gammal.

Se här, är det som att Agnès Varda nu vill säga. Se de framfusiga, djärva kvinnorna som gör film! Se dem som utmanar könsmaktsordningen bakom och framför kameran, ge plats för nya röster och ännu inte berättade berättelser.

På över 70 år har Cannesfestivalen bara Guldpalmsbelönat en enda kvinna: Jane Campion. Och det var 1993, för 26 år sedan.

Festivalchefen Thierry Frémaux, som kritiserats för denna mansdominans, har sett över urvalskommitténs könsfördelning. Som ett direkt resultat av det tävlar i år fyra kvinnliga regissörer i huvudtävlingen – lika många som "rekordåret" 2011. Resterande 17 filmare är dock män, vilket innebär 81 procent av de tävlande.

LÄS MER: Film i Väst tävlar om Guldpalmen

Frémaux, 58 år, och kollegan Pierre Lescure, 78 år, tycks sakna förmåga att tänka om radikalt och rätta till denna besvärande skevhet.

En snabb titt på regissörerna bakom de 21 filmerna i huvudtävlingen visar att medelåldern är märkbart hög bland männen: 61 år (om vi bortser från de två "ynglingarna" Xavier Dolan, 30, och Ladj Ly, 39). Ken Loach och bröderna Dardenne tillhör den exklusiva skara som vunnit Guldpalmen mer än en gång.

Pedro Almodóvar, Jim Jarmusch och Quentin Tarantino – som vann en Guldpalm 1994 för "Pulp fiction" – tillhör festivalens älsklingar, liksom 79-årige Marco Bellochio och 75-årige Terrence Malick, som Guldpalmsprisades 2011 för dramat "The tree of life".

De kvinnliga regissörerna är yngre: 40 år i snitt. Fransk-senegalesiska Mati Diop som debuterar med migrationsdramat "Atlantique" är dessutom en Cannes-rookie. Franska Justine Triet är ny i huvudtävlan med sin sensuella psykologiska thriller "Sybil". Geniala "Lourdes"-regissören Jessica Hausner återvänder med "Little Joe" en skrämmande sciencefiction om genteknik. En annan Cannes-älskling är Céline Sciamma, med mästerliga filmer som Tomboy och Girlhood bakom sig. I år tävlar hon med mångbottnade "Portrait of lady on fire".

Allt tycks, oavsett ålder och kön, vara upplagt för en nervig strid om årets Guldpalm. Må bästa man – eller ja, varför inte för en gångs skull kvinna – vinna!

Fotnot: Årets filmfestival i Cannes invigs den 14 maj.