Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Bruce Springsteen överraskar med första reklamsamarbetet

För första gången i karriären ställer Bruce Springsteen upp i reklamsammanhang. Tillsammans med bilmärket Jeep har rockstjärnan spelat in en film som visas i samband med Super Bowl-finalen.

Springsteen har konsekvent tackat nej till att låta sin musik höras i reklam. ännu mindre till att själv medverka i någon kampanj för ett kommersiellt varumärke.

Nu gör han ett undantag. I samarbete med bilmärket Jeep har han och regissören Thom Zimny och producenten Ron Aniello spelat in en film i bland annat U.S. Center Chapel i Lebanon, Kansas.

Det lilla kapellet markerar USA:s geografiska mittpunkt och det är också ”The middle” som är temat för filmen. Springsteen pratar själv genom hela filmen och budskapet handlar om att USA nu behöver enas i mitten.

”It’s no secret the middle has been a hard place to get to lately, between Red and Blue, between servant and citizen, between our freedom and our fear. Now fear has never been the best of who we are.”, säger Springsteen.

Filmen avslutas med en slogan om ”The reunited states of America”. Och, ja. Jeepen har naturligtvis också en roll i filmen om än på ett mer subtilt sätt än vad som är vanligt i reklamsammanhang.

Springsteens manager Jon Landau förklarar i ett uttalande att Jeep velat få till ett samarbete sedan tio år tillbaka, men att tillfället och sammanhanget nu var det rätta.

LÄS MER: Ulf Lundells alla album - från sämst till bäst

LÄS MER: Här är Johan Lindqvist 20 bästa album 2020

Samarbetet har väckt blandade reaktioner bland Springsteens fans på sociala medier. En del är förvånande och till och med besvikna över att Springsteen ställer upp i en reklamfilm, andra menar att budskapet är lovvärt.

Filmen kommer bara att visas en gång på tv. I samband med Super Bowl-finalen i amerikansk fotboll natten mellan söndag och måndag, svensk tid.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.