Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
När Storbrittaniens premiärminister Boris Johnson var borgmästare i London ville han bygga en parkbro. Bild: Kirsty Wigglesworth

Björn Werner: Boris Johnson har redan försökt bygga en parkbro

GP:s kulturchef Björn Werner sågar förslaget att göra om Götaälvbron till en park. När Boris Johnson försökte sig på ett liknande projekt i London kostade det skattebetalarna 473 miljoner kronor. Och då blev det ändå ingen park.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

LÄS MER: Riv inte Götaälvbron – gör om den till en park

Tänk att bygga om Götaälvbron till en prunkande park. Sitta i en lummig grönska och titta ut över hela hamninloppet? Dricka ett litet glas vin? Låter det som något? Det tycker tyvärr många andra också. Så pass många att ett förslag om att göra just det är på väg till trafiknämndens bord för att, förhoppningsvis, genast avfärdas.

För bortom den trevliga tanken att sitta och dingla med benen över Göta älv med din käraste bredvid, medan fjärilarna fladdrar och en försynt ekorre hoppar förbi, finns det tyvärr en avgörande sak som talar emot: verkligheten. Den mest slående aspekten är Isaac Newtons gravitationsteori, som än så länge har visat sig stämma också i Göteborg.

Ska vi tro att det fortsätter vara så också i framtiden innebär det att en park som genomgår en broöppning två gånger dagligen kommer få vissa problem med att vara just en park. Träd bryts av. Papperskoppar rullar. Jord halkar. Det går förstås att lösa om all växtlighet består av hård, fastcementerad plast, marken av fastlimmat konstgräs och parkbänkarna förses med säkerhetsbälten. Ändå, en smula besvärligt. För att inte tala om att bron av seriösa bedömare anses fallfärdig. Tråkigt nog blir den inte mindre fallfärdig av att göras om till en park. Det blir i stället något så ovanligt som en fallfärdig park.

LÄS MER: Om jag säger ”infrastruktur”, slutar du lyssna då?

Men det förstås. Vad som helst går att lösa med riktigt mycket pengar. Broar kan renoveras. Sinnrika lösningar för att släppa igenom båtar utan brolutning kan (så påstår åtminstone initiativtagarna) tas fram. Med tanke på att Göteborg är en stad med en förkärlek för att påbörja byggprojekt som mer låter som en femårings dagdrömmar än goda idéer (jag tittar på dig linbanan) är risken ovanligt stor att det ändå passerar trafiknämndens bord och börjar utredas.

Två varnande ord, därför: Boris Johnson. När Storbritanniens premiärminister var borgmästare i London försökte han på skrämmande göteborgskt manér buffla igenom just en trädgårdsbro. En lummig oas mitt i Themsen. Men, som arkitekten bakom det göteborgska förslaget, Tobias Lundberg, påpekar blev bron aldrig av ”då en nybyggd bro blev en alltför stor investering”. Det är en sanning med modifikation. Bron har redan, trots att den aldrig kommer att uppföras blivit dyr. 21 miljoner av dem gick till cheferna som inte fick projektet i mål. 16 miljoner till att leta efter gamla bomber från andra världskriget. Och eftersom Boris Johnsons försök att få bron sponsrad av Apple (mot att kalla bron för Apple bridge) misslyckades har bron som aldrig blev av nu kostat skattebetalarna 43 miljoner pund, ungefär 473 miljoner svenska kronor.

Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) säger att det göteborgska förslaget är orealistiskt. Tråkigt nog är det inte han som nu ska leda Storbritannien ur Brexit.

LÄS MER: Förslaget om Götaälvbron som grön oas ratas av tung politiker