Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Långa köer av besökare på Bokmässan 2019 på Svenska Mässan.  Bild: Fredrik Sandberg/TT
Långa köer av besökare på Bokmässan 2019 på Svenska Mässan. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Sanna Samuelsson: Bokmässan blir ännu mer branschig och intern i år

Sanna Samuelsson om Bokmässan som slår upp sina portar som hybridmässa på torsdag. Eller gör den det?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Så börjar bokmässan om några dagar. En bokmässa som är mer av en bokmässa än förra året, men ändå inte en riktigt riktig bokmässa. Det är en hybridmässa som öppnar på torsdag. Ja, den är varken eller – och både och. Det är bokförsäljning och studiosamtal, som samtidigt direktsänds på Bokmässan Play, den digitala plattformen som startades förra året.

Men då var det gratis – Nu kostar det 395 kronor att titta. Vill du gå in på mässan, det vill säga köpa böcker och titta på studiosamtal så kostar det 995 kronor. Per dag. Så om du, som många besökare brukar, vill gå under flera dagar, kostar det flera tusen kronor.

Den som lyckats tyda Bokmässans kryptiska beskrivning av sitt eget evenemang kan ju höra av sig.

Det kommer nog få vara beredda att betala. Biljetterna ser heller inte ut att vara slut. Vad får man för pengarna? Den som lyckats tyda Bokmässans kryptiska beskrivning av sitt eget evenemang kan ju höra av sig.

Ja, det är pandemi. Att Bokmässan öppnar bara sex dagar innan hela Sverige öppnas upp får räknas som otur. Själv kommer jag vara där för att delta i samtal, vilket jag gissar kommer gälla många andra av besökarna som faktiskt befinner sig på plats. Vi får väl se, men man kan förutspå att Bokmässan i år kommer vara ännu mer intern och branschig än vanligt, medan fotfolket och kulturtanterna snällt får bänka sig framför laptopen hemma.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.