Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

När SF och SF Bio 2017 gick skilda vägar förlorade SF Bio rättigheterna till den klassiska loggan från 1919 och ljudvinjetten från 1943. Bild: Bertil Ericson/TT

Biobesökare rasar över SF Bios nya ljudvinjett

En ny ljudvinjett för SF Bio har nu röstats fram. Men missnöjet är stort bland biobesökarna. "Som att välja mellan pest och kolera!" skriver en av många upprörda på biografägarens hemsida

Sedan 1943 har SF Bio haft samma ljudvinjett som slår an tonen, och anger att nu börjar strax filmvisningen. Den klassiska vinjetten är komponerad av tonsättaren Jules Sylvain.

I samband med Bonniers försäljning av SF Bio förra året förlorade SF bio rättigheterna både till den klassiska loggan, SF-ringen, från 1919 och ljudvinjetten som varit ett med själva bioupplevelsen på deras biografer i 75 år.

LÄS MER: SF Bio tvingas skrota sin klassiska logga

Vinjetterna får tummen ner

Biografägaren lät därför Jakob Oldenburg komponera tre nya alternativ till ljudvinjett: ett "peppigt och pampigt", ett "mystiskt och mörkt" och ett "lugnt och sansat".

Mellan den 30 augusti och 23 september har biobesökarna kunnat delta i en omröstning. Nu har vinnaren korats: förslag nummer tre, det lugna och sansade, fick flest röster: 44 933 stycken.

Totalt har över 100 000 personer varit inne och röstat, och engagemanget har varit "överväldigande" skriver SF Bio på hemsidan Biolabbet. Missnöjet är samtidigt påtagligt bland de många biobesökare som ilsket protesterar på hemsidan:

"Dåliga vinjetter!" "De är skit alla tre". Köp tillbaka den gamla vinjetten!" skriver några.

”Som att välja mellan pest och kolera”. "inget av alternativen når upp till den klassiska vinjettens verkshöjd" och ”Inget av bidragen är pampigt nog” tycker andra. Klagomålen rör också att den nya ljudvinjetten är för lik vinjetten till HBO:s serie Westworld, och hade passat bättre som vinjett till ett nyhetsprogram.

Ytterst få av de över 250 rösterna är positiva till den nya ljudvinjetten.

Förklaringen som SF Bio ger biobesökarna på hemsidan är att:

”SF Bio ingår från och med 2017 i Odeon Cinemas Group som ägs av det amerikanska biografföretaget AMC. Våra tidigare ägare Bonnier AB, äger filmbolaget SF Sudios, som äger logotypen och ljudvinjetten. Ägarbytet förde med sig att vi måste ändra företagsnamn och vinjett.”

"Inte konstigt att många är upprörda"

Thomas Runfors, informationschef på SF Bio, är inte förvånad över att bytet av ljudvinjett väcker starka känslor.

– Det är en gammal välkänd vinjett som ligger många varmt om hjärtat. Så det är inte konstigt att några är upprörda, säger han

– Men för oss är det också viktigt att vi, som bolag, skiljer oss från SF.

Många tror också att den klassiska fanfaren från 1943 nu helt kommer att försvinna, men så är inte fallet, förklarar han:

–Den kommer även i fortsättningen att vara SF:s vinjett, och kommer att användas till deras filmer på samma sätt som Fox eller Universal har sina ljudvinjetter. Så den kommer att spelas på bio även i fortsättningen.

Biobesökare undrar om inte SF Bio kunde köpt loss den gamla ljudvinjetten?

– Nej det var det inte ens en diskussion om. SF är måna om sin historia och sitt varumärke och vill absolut inte göra sig av med sin vinjett. Den är värdefull dem både här hemma och internationellt.

Den framröstade ljudvinjetten får premiär 26 oktober och kommer i framtiden att spelas inför varje ny föreställning på SF Bio.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.