Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mezzosopranen Magdalena Kozená. Bild: Rostovtsev Photography

Berusande fransk barock

Barockensemblen Le Concert d’Astrée tillsammans med mezzosopranen Magdalena Kozená gästar Göteborg. Magnus Haglund njuter av ett tidstroget och levande program på Göteborgs konserthus.

Det är en sällsam fröjd när stormvädret drar in i Rameaus svit ur operabaletten Les Indes galantes. Åskmullret och de vinande vindrörelserna placerar den pådrivande barockmusiken komponerad 1735-36 mitt ute i naturen. Klangerna når en från alla håll och det hela blir en tredimensionell upplevelse.

Den franska stjärnensemblen Le Concert d’Astrée tar sig an dessa tongångar med en imponerande elegans och virtuositet. I centrum av det tidstrogna spelet finns en högst levande rytmisk täthet och musiken vibrerar av sensualism, in i minsta detalj, från de mest sparsmakade passager till de vildaste utbrott. Dirigenten Emmanuelle Haïm och sångsolisten Magdalena Kozená driver på uttrycket och lyfter det till rent saliga nivåer, till exempel i den sublima versionen av Télaires sång ur Rameaus lyriska tragedi Castor et Pollux.

Det hör nu till sällsyntheterna att det framförs fransk barockmusik på våra breddgrader. Så borde det förstås inte vara. Ett helt program ägnat verk av Rameau och Charpentier visar hur kommunikativ denna musik är och här blir det konstnärliga uttrycket förmänskligat och påtagligt nära. Ja, som något vi behöver. Ett uttryck för frihet.

LÄS MER: Monteverdi landar i vår tid

Det majestätiska och drömartade fylls med ett pulserande och dialogiskt liv. Den franska barockstilens rikt ornamenterade melodilinjer och retoriska vältalighet blir medel för en sinnesutvidgande konst. Det beror förstås på de medverkandes uppenbara entusiasm och Kozenás mästerliga sätt att ge kraft åt sina insatser. När det blir dags för extranummer kan ensemblen inte hejda sig inför den starka publikresponsen och man kommer tillbaka inte en utan tre gånger, i verk av Marais, Händel och slutligen Monteverdi. Det är fantastiskt att vara med om.

Le Concert d’Astrée

Dirigent Emmanuelle Haïm, solist Magdalena Kozená mezzosopran

Musik av Rameau och Charpentier

Konserthuset, söndag 4/2

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.