Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Behring Breiviks manifest som teater

Baserad på Anders Behring Breiviks manifest och en av årets mest kontroversiella pjäser. Nu har "Manifest 2083" premiär i Köpenhamn.

-Det är det svåraste jag har gjort, säger pjäsens regissör, Christian Lollike.

De flesta minns vad de gjorde eftermiddagen den 22 juli 2011. Christian Lollike satt framför tv:n och följde cykelloppet Tour de France. Sändningarna bröts, och de första rapporterna om att Norge drabbats av ett terroristattentat nådde den danske regissören och dramatikern.

En vecka senare lade han och skådespelaren Olaf Höjgaard alla andra planer åt sidan för att helt koncentrera sig på det manifest som massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik hade publicerat.

Hård kritik

Ett år och tre månader senare är det premiär på lilla Caféteatret i Köpenhamn för vad som kan vara en av årets mest kontroversiella pjäser.

Sedan det i vintras blev känt att Caféteatret arbetade på en uppsättning baserad på manifestet har kritiken varit hård. Christian Lollike har anklagats både för att sprida Breiviks idéer och för bristande respekt gentemot offrens anhöriga och de som överlevde attentaten.

En kritik som Christian Lollike slår ifrån sig.

-Jag har inte gjort den här pjäsen för offrens skull. Man måste tyvärr se att den här tragedin är större än dem. Och efter all uppmärksamhet som Breivik har fått kan jag inte se hur en pjäs inför 50 personer i en källare i Köpenhamn skulle vara ett problem, säger han.

Varför?

När teatern kallar till presskonferens på premiärdagen är det inte bara dansk press på plats. Journalister från Norge, Sverige, Spanien och Frankrike vill också ha svar på det som Christian Lollike säger har varit den vanligaste frågan under arbetet med pjäsen. Varför?

Christian Lollike verkar nervös, och svarar långsamt och lågmält på frågorna.

Det som han menar är större än offren för Breiviks dåd är de nationalistiska och främlingsfientliga strömningar som är på frammarsch i Europa och Skandinavien.

Breivik är ingen ensam ondskefull galning, säger Christian Lollike, utan hans handlingar är en produkt av en rädsla som präglar hela det Europeiska samhället i dag.

-Förhoppningsvis kan pjäsen hjälpa oss att se hur det här är ett stort problem. Jag tror väldigt mycket på upplysning och på vikten av att förstå hur nya högernationalistiska argument är uppbyggda.

Monolog

På scen handlar "Manifest 2083" om en skådespelare, spelad av Olaf Höjgaard, som vill förstå Anders Behring Breivik genom att försöka bli honom. Pjäsen är utformad som en monolog med text hämtad från olika delar av Breiviks manifest, men också från intryck från rättegången i Oslo som Christian Lollike besökte.

Anders Behring Breivik är en av de mest omskrivna personerna under 2011 och 2012. Journalister har analyserat hans idégods, dokumentärer har påmint om händelserna. Christian Lollike frågar sig vad det är som gör att han, i det sammanhanget, får så mycket kritik för att han, på en teaterscen, vill undersöka mekanismerna bakom dåden..

-Förmodligen har det att göra med teaterns status. Människor kopplar den automatiskt till underhållningsindustrin och till att tjäna pengar.

För Christian Lollike handlar det i stället om samhällsengagemang. Och arbetet med "Manifest 2083" har varit svårt, det svåraste i hans karriär.

-Om det hade inträffat i Köpenhamn hade jag nog inte klarat av att göra det, säger han.