Baserad på Anders Behring Breiviks manifest och en av årets mest kontroversiella pjäser. Nu har "Manifest 2083" premiär i Köpenhamn.
De flesta minns vad de gjorde eftermiddagen den 22 juli 2011. Christian Lollike satt framför tv:n och följde cykelloppet Tour de France. Sändningarna bröts, och de första rapporterna om att Norge drabbats av ett terroristattentat nådde den danske regissören och dramatikern.
En vecka senare lade han och skådespelaren Olaf Höjgaard alla andra planer åt sidan för att helt koncentrera sig på det manifest som massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik hade publicerat.
Ett år och tre månader senare är det premiär på lilla Caféteatret i Köpenhamn för vad som kan vara en av årets mest kontroversiella pjäser.
Sedan det i vintras blev känt att Caféteatret arbetade på en uppsättning baserad på manifestet har kritiken varit hård. Christian Lollike har anklagats både för att sprida Breiviks idéer och för bristande respekt gentemot offrens anhöriga och de som överlevde attentaten.
En kritik som Christian Lollike slår ifrån sig.
När teatern kallar till presskonferens på premiärdagen är det inte bara dansk press på plats. Journalister från Norge, Sverige, Spanien och Frankrike vill också ha svar på det som Christian Lollike säger har varit den vanligaste frågan under arbetet med pjäsen. Varför?
Christian Lollike verkar nervös, och svarar långsamt och lågmält på frågorna.
Det som han menar är större än offren för Breiviks dåd är de nationalistiska och främlingsfientliga strömningar som är på frammarsch i Europa och Skandinavien.
Breivik är ingen ensam ondskefull galning, säger Christian Lollike, utan hans handlingar är en produkt av en rädsla som präglar hela det Europeiska samhället i dag.
På scen handlar "Manifest 2083" om en skådespelare, spelad av Olaf Höjgaard, som vill förstå Anders Behring Breivik genom att försöka bli honom. Pjäsen är utformad som en monolog med text hämtad från olika delar av Breiviks manifest, men också från intryck från rättegången i Oslo som Christian Lollike besökte.
Anders Behring Breivik är en av de mest omskrivna personerna under 2011 och 2012. Journalister har analyserat hans idégods, dokumentärer har påmint om händelserna. Christian Lollike frågar sig vad det är som gör att han, i det sammanhanget, får så mycket kritik för att han, på en teaterscen, vill undersöka mekanismerna bakom dåden..
För Christian Lollike handlar det i stället om samhällsengagemang. Och arbetet med "Manifest 2083" har varit svårt, det svåraste i hans karriär.
Pjäsen bygger på Anders Behring Breiviks manifest "2083 - A european declaration of independence". Manifestet, som är på omkring 1500 sidor, är en blandning av rasistisk propaganda, dagboksanteckningar och filosofiska resonemang. Manifestet lades ut på nätet och mejlades till tusentals mottagare innan Anders Behring Breivik verkställde sitt dåd som dödade 77 människor och skadade ytterligare 158 personer i Oslo och på Utöya den 22 juli 2011. Breivik dömdes i augusti 2012 till 21 års fängelse.
Premiär: 15 oktober 2012 på Caféteatret i Köpenhamn. Förställningen visas fram till den 14 november.
Däremellan spelas den i Oslo på Dramatikkens hus (27-28/10). Därefter i danska Århus (29/11-8/12) och Ålborg (12/2-16/2 2013). Pjäsen är en samproduktion mellan Dramatikkens hus i Oslo och Caféteatret.
Svenska teatrar har hört av sig, enligt Christian Lollike, men i nuläget finns inga färdiga planer på att spela "Manifest 2083" i Sverige.
Född 1974. Dansk dramatiker och regissör. Konstnärlig ledare för Caféteatret i Köpenhamn. Utbildad på ansedda Århus Teater, där han mellan 2005 och 2011 också arbetade som husdramatiker under bland annat svenske Stefan Larssons ledning. Lollikes uppsättningar har vunnit flera priser, bland annat Reumertpriset för bästa dramatiker, som är det finaste priset i Danmarks teatervärld.