Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Barnlitteraturens bad boy blir opera

Hata eller älska. I snart 60 år har Astrid Lindgrens "Karlsson på taket" delat människor i två läger. Nu blir berättelsen om den odräglige lille mannen med propeller på ryggen familjeopera i Malmö.

Med en malligt flinande uppsyn intar han scenen, iklädd rutiga brallor, vinröd kavaj och löjligt liten hatt, gömd i ett svart burr till hår. På ryggen: en propeller.

"Karlsson på taket", barnlitteraturens bad boy, har tagit plats på Malmö opera.

På lördag är det urpremiär för kompositören Thomas Lindahl och dramatikern Mathias Clasons familjeföreställning baserad på Astrid Lindgrens klassiska berättelse från 1955.

Lång process

Uppsättningen är en samproduktion mellan Malmö opera och Kungliga operan i Stockholm.

Den märkliga figuren som vänder upp och ner på sjuårige Lillebrors tråkiga och ensamma liv har delat både barn och föräldrar i två läger. Antingen älskar man Karlsson. Eller så hatar man honom.

På Malmö opera spelas han av Samuel Jarrick.

-Det var en lång process att bli kompis med Karlsson. Men det finns ju olika tolkningar. Jag tänker att han är en person som skapar sina egna lagar och sina egna sanningar. Det tror jag är något man kan lära sig av och få inspiration från, istället för att bara lyda föregivna normer. Men det är klart, han är ju totalt egoistisk också.

Charm

Förmågan att ständigt ifrågasätta allting som kommer i hans väg som gör att Karlsson förblivit relevant.

Och även om han i sin operakostym behållit sina osympatiska drag - liksom sin trinda kroppshydda och sin underliga flygförmåga - förklarar regissören Sally Palmquist Procopé att det också har varit viktigt att få fram en charm och en kontakt mellan Karlsson och Lillebror så att publiken bättre kan förstå de bådas relation.

-Jag tyckte väldigt illa om "Karlsson" på taket innan. Då hade jag bara sett filmen. Men när jag började läsa böckerna blev jag väldigt förtjust och började se honom mer som en funktion i Lillebrors liv. Lillebror är väldigt välanpassad och duktig. Och så kommer Karlsson in och driver honom över gränser, säger Sally Palmquist Procopé.

Samuel Jarrick igen:

-Karlsson får Lillebror att utvecklas och mogna. Karlsson blir något som Lillebror tvingas ta ställning mot och inspireras av.

Givet soundtrack

Flera av Astrid Lindgrens böcker och figurer har sedan länge sina givna soundtrack. Georg Riedels karaktäristiska kompositioner till Olle Hellboms filmatiseringar av bland annat Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga, liksom även "Karlsson på taket", är för evigt förknippade med Lindgrens böcker.

Något som Thomas Lindahl, också han känd för starka filmmusikkompositioner som bland annat "Sunes sommar" tvingades förhålla sig till när han skrev operan. Han beskriver resultatet som en trallvänlig blandning av neoklassicism och Tom och Jerry.

-Jag måste förhålla mig fritt till både Astrid Lindgren och Georg Riedel och på sätt och vis föra in Karlsson på taket i en annan tid.

Berättelsen är dock även i operan förlagd till 50-talets Stockholm. Thomas Lindahl tvekar inte om sitt eget förhållande till den tjocke mannen med propellern.

-Jag älskade Karlsson, han var det bästa jag visste.