Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/3

"Att sjunga Mozart är röstens crossfit"

2016 tvingades hon operera sina stämband. "Det var det värsta som kunde hända" säger operasopranen Ida Falk Winland. Tack vare en skicklig kirurg och en vilja av stål kom hon tillbaka till scen, just nu som Grevinnan i "Figaros bröllop". Här berättar hon för GP:s Maria Domellöf-Wik varför det kan vara jätteskönt att sjunga Mozart.

"Jag är uppvuxen i en riktig musikerfamilj och fick följa med min ensamstående mamma, och ibland pappa, på alla resor. Mamma hade ingen barnflicka så jag är mer eller mindre uppvuxen i loger, på repetitioner, i olika städer, har bytt skolor och bott i säkert hundra olika lägenheter.

Det var väldigt inspirerande att se sin mamma förvandlas från en vanlig människa till en rollfigur, och att följa med sin pappa till Metropolitan opera i New York för att se Hoffmanns äventyr.

Jag sjöng jämt, en gång när vi satt i vår gamla skruttiga bil, som var lagad med silvertejp, röt min pappa att jag skulle vara tyst. Nu har jag själv en dotter som sjunger oavbrutet, tills hon somnar mitt i en fras. Jag kan se mig själv i henne.

LÄS MER: Minister­iet för olösta känslor på Operan

Jag började Adolf Fredriks musikskola när jag var tio år, och gick gymnasiet på Södra latin med inriktning på solosång. Jag visste redan då att jag ville gå på Royal college of music i London, men kom inte in. Det är en tuff bransch. Istället blev det folkhögskola i det lilla Piteå. Efter hårdträning i Norrland kom jag in på alla utbildningar jag sökt i London på stipendium, valde Royal college och fortsatte sedan på Benjamin Brittens operaskola och National opera studio. Det blev en utbildning i världsklass.

2008 erbjöds jag rollen som Cleopatra i "Julius Caesar" här på Göteborgsoperan, och gick från student till att sjunga huvudrollen. Det var otroligt storslaget och bland det bästa jag har fått vara med om.

Sedan dess har jag haft min bas här på Göteborgsoperan vilket är fantastiskt.

LÄS MER: Dubbel resa för skådespelarna i "I and you"

Att kvinnorna driver "Figaros bröllop" är särskilt kul. Förut sjöng jag rollen som Susanna, nu är jag istället Grevinnan - en intressant roll som egentligen passar mig bättre. Hon får veta att greven suktar efter hennes kammarjungfru Susanna, och tvingas hantera det. Men istället för att lägga skulden på varandra hjälps kvinnorna åt att lösa problemet, starka och storsinta som de är.

Visst har jag också sjungit mycket på operahusen i Europa, men jag skulle inte vilja kalla det en kometkarriär. För mig har det varit väldigt mycket hårt jobb, och jag har också haft en otrolig otur rent fysiskt: har opererat bort cystor i magen, en blindtarm och drabbats av brusten lunga vid två tillfällen. Varje gång har jag fått börja om från början, och det har nästan blivit för mycket.

Jag har fött två barn och lärt mig att livet är fullständigt oförutsägbart. För varje sak som händer blir man mer ödmjuk, också med tanke på att en operasångerskas karriär är ganska kort. De flesta roller är skrivna för kvinnor mellan 30 och 40 år. Det vill jag gärna vara med och ändra på!

LÄS MER: Jaqee sjunger monsterroll på Göteborg stadsteater

När jag tvingades operera mina stämband, var det för mig det värsta som kunde hända. Hela mitt liv har handlat om, och handlar fortsatt om, sång. Jag hade tidigt hela planen utstakad för mig.

Om operationen hade gått fel, hade jag inte kunnat sjunga mer. Då hade mitt liv sett helt annorlunda ut och inte blivit som jag tänkt mig eller som jag ville.

Det var skakigt inför operationen, men jag hade en otroligt skicklig kirurg. Sedan blev Mozart mer än musik – ett sätt att läka. Sättet han skriver musik på är väldigt smart för att hålla stämbandens elasticitet och kondition igång. Så Mozart är operasångens svar på crossfit: jätteskönt för rösten.

Om du går på gym och enbart ägnar dig åt tyngdlyftning blir det inte så lätt den dagen du förväntas spurta. Andra kompositörer motsvarar kanske bänkpress, spinning eller aerobics, men Mozart är allt på en gång. Det gör att du får en klart bättre helhetskondition."

Vem: Ida Falk Winland, 36-årig sopran, utbildad i London, verksam på operahusen i Europa, och på Göteborgsoperan där hon debuterade som Cleopatra i ”Julius Caesar”;. Bland succérollerna på olika operahus märks Gilda i ”Rigoletto”, Adalgisa i ”Norma”, Pamina i ”Trollflöjten” och Susanna i ”Figaros bröllop”. Har vuxit upp i en ständigt turnerande musikfamilj, som dotter till operasångerskan Christina Falk och Leo Winland, som då var solocellist vid Göteborgssymfonikerna, Kungliga operan och Filharmonin.

Vad: ”Figaros bröllop” Stephen Langridges uppsättning av Mozarts operaklassiker som hade urpremiär i Göteborg 2014. Nu med nya röster i samtliga huvudroller. Ida Falk Winland har till exempel bytt rollen som Susanna mot den mer barska Grevinnan. Operan sjungs på italienska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

När: Nypremiär 16 maj på Göteborgsoperan, Stora scenen. Spelas fram till 15 september.

IDA FALK WINLAND VÄLJER:

PLATSEN: Orkesterdiket

”När jag var fjorton ordnade min pappa en prao-plats för mig i Göteborgssymfonikernas orkester, fastän jag inte ens hade med mig något instrument. Sedan fick jag följa med på en resa till Wien, och lyssna till repetitioner och konserter. Jag ville aldrig att det skulle ta slut, det var som att leva i en egen liten bubbla”

PERSONEN: Mamma eller pappa (jag kan inte välja)

”Föräldrar kan vara det jobbigaste, men är också det bästa. All min inspiration kommer från början från dem, och tack vare dem är det fullständigt naturligt för mig att göra det jag gör i dag. De lever på skilda håll och har betytt mycket för mig på olika sätt, i olika perioder i mitt liv. Nu när jag har egna barn är jag också ytterst beroende av dem för att få livspusslet att gå ihop. Och av min man, Christian Sommer, såklart, som det senaste halvåret närmast agerat ensamstående förälder till våra två små barn medan jag är ute och flänger. Att ha en karriär och vara småbarnsmamma är fullkomligt omöjligt utan team work.”

SIFFRAN: 8 eller 16

”Vi håller på med åttondelar och sextondelar hela tiden nu när vi repar Mozart. Det är de mest vanliga notvärdena och grunden för hans recitativ, som är en slags sjungen dialog. Så jag ser dessa noter framför mig från det att jag vaknar på morgonen tills jag somnar på kvällen."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.