Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den ryska sopranen Anna Netrebko får en röd ros av dirigenten Riccardo Chailly efter Giacomo Puccini's opera
Den ryska sopranen Anna Netrebko får en röd ros av dirigenten Riccardo Chailly efter Giacomo Puccini's opera "Tosca" i Milano. Bild: Luca Bruno

Carl Magnus Juliusson: Anna Netrebko är ett självklart val

Att ge Polarpriset till en av världens främsta operasångerskor, den lyriska sopranen Anna Netrebko, kan hjälpa till att höja operakonsten genom att ge den lite av sin personmagi tillbaka, skriver Carl Magnus Juliusson.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Polarpriset 2020 gick i år till en av världens främsta operasångerskor, den lyriska sopranen Anna Netrebko. Ett säkert och självklart val på många sätt.

Under presskonferensen betonar ordföranden för Sveriges musikskapare, Alfons Karabuda, inte minst hennes roll som förebild och hennes otroliga järnvilja. Time Magazine placerade henne 2007 till och med på sin 100-lista över män och kvinnor vars ”kraft, talang eller moraliska exempel förändrar världen”.

LÄS MER: Årets Polarpris till Diane Warren och Anna Netrebko

Hon är född och uppvuxen i ett hem utan klassisk musik i Krasnodar i södra Ryssland. Därifrån tog hon sig till Sankt Petersburg, började studera vid konservatoriet och drygade ut kassan som 20-åring med att städa på Marinskijteatern fram till att hon blev upptäckt av den store ryske dirigenten och operaregissören Valerij Gergijev.

Sedan dess har hennes karriär gått spikrakt uppåt. Anna Netrebko har en röst som man omedelbart känner igen. Den har en otrolig styrka och klarhet, samtidigt som att den är så varm och närvarande. En perfekt kombination på alla sätt tillsammans med hennes starka inlevelse.

Netrebko är berömd för sina tolkningar av Mozarts operor – inte minst i rollen som Donna Anna i ”Don Giovanni” – liksom i operor som ”Macbeth” och ”Il trovatore” av Verdi, och ”Manon Lescaut” och ”La Bohème” av Puccini.

Hon sjunger det vill säga själva sinnebilden av klassisk italiensk opera och är inspirerad av namn som Maria Callas och nyligen avlidna Mirella Freni. I en tid då ett ord som diva snarare förknippas med Mariah Carey, är Anna Netrebko någon som kan ta tillbaka det till operans värld. När hennes skiva ”The very best of Anna Netrebko” kom 2018 hette den just det – ”Diva”.

LÄS MER: Att Diane Warren får Polarpriset är en hyllning till popmusikens alla låtmakare

Att tilldela henne Polarpriset är på det viset ett val som kan tilltala både kritiker och operabesökare, och hjälpa till att höja operakonsten genom att ge den lite av sin personmagi tillbaka.

I likhet med en annan av världens största operasångare, Luciano Pavarotti som gjorde Puccinis ”Nessun dorma” ur ”Turandot” till sin, har även Netrebko lagt beslag på en av Puccinis allra vackraste arior: ”O mio babbino caro” ur ”Gianni Schicchi" som hon framfört mängder med gånger. (Även om Montserrat Caballés version kanske fortfarande är den mest berömda.)

Än så länge har den inte slagit på riktigt samma breda front som ”Nessun dorma”. Men det kommer.