För vd:n på auktionsverket började det hela med att han fick ett samtal från en kollega i Stockholm. En äldre man hade en större samling konst magasinerat uppe i Bohuslän, som han nu ville göra sig av med.
– Jag frågade vad det var för tema. Min kollega sa bara: ”Det är en jäkla massa fyrar”. Jag sa: ”Okej, hur mycket?”. ”Det är mycket”.
Det visade sig vara väldigt många tavlor med fyrar, 171 stycken närmare bestämt.
– Och vissa av verken hade inte ens blivit uppackade utan de stod i sina emballage från olika auktionshus och antikhandlare runtom i världen, säger Kristoffer Tilgman.
Den äldre mannen, som inte bor i Sverige, ska ha samlat på sig de många fyrtavlorna i över 50 år. Anledningen är att hans pappa, Robert Vilhelm Gellerstad, jobbade som ingenjör och konstruktör inom fyrindustrin i mitten av 1900-talet.
– Nu tyckte han inte att de gjorde någon nytta längre. Han har kommit till en gräns någonstans, att han är för gammal och då är det är bättre att någon annan får njuta av det här. Hans önskan är att tavlorna ska säljas för att hedra hans pappa. Även om det förstås är skittufft att göra sig av med en sådan här samling, det är det för alla samlare. Det man samlat på är så starkt knutet till ens person och känslor. Så det här är ju något som den här mannen har levt med hela sitt liv.
Träsnitt av Lars Lerin och månskensdramatik av Marcus Larson
I samlingen finns flera typer av konst med alltifrån klassiskt till modernt måleri, från 1700-talet till i dag. Verken är värderade mellan 800 och 30 000 kronor och både internationella och svenska konstnärer finns representerade, till exempel en färggrann oljemålning av den franska postkubisten Claude Venard, en dramatisk Marcus Larson-tavla med en brinnande båt i månsken och ett träsnitt av Lars Lerin. En annan kändis är Anna Gardell-Ericson, som periodvis bodde på Koön innanför Marstrandsön och målade mycket västkustsmotv.
– Det är en jättebredd. Det enda som håller ihop det är att alla verk innehåller en fyr av någon sort, oavsett om det är en fyr som står på en klippa eller på land eller om det är ett fyrfartyg då. Och det är många kända fyrar med som är gestaltade. Vi har Vinga, Pater Noster och Skallens fyr på Marstrand, för att ta några lokala, säger Kristoffer Tilgman.
Enligt honom innehåller fyren en väldig symbolik och är därför ett vanligt förekommande motiv i konsten.
– För det första är ju marinmåleri väldigt populärt, havet fascinerar. Och fyren hade ju en enorm betydelse för sjöfarten innan den digitaliserades. Det var ju så man navigerade för att inte gå på grund och troligtvis bli av med livet. Så fyren symboliserar liv, hopp och ett ledarskap.
Alla de 171 konstverken går under klubban nu på söndag den 22 januari. Auktionerna sker på nätet, men tavlorna finns att kika på fysiskt på Göteborgs auktionsverk.
Är det så smart att sälja allihop på samma gång?
– Du menar att vi vattnar ur fyrbegreppet? Att nu är det totalt mättat på fyrmarknaden? skämtar Kristoffer Tilgman.
– Precis så är det inte, tack och lov. Vi har märkt att just temaauktioner, oavsett om det är en konstsamling som innehåller fyrar eller keramikfiguriner av Lisa Larsson, är det bästa sättet. De människor som är intresserade av något, när de ser det i samlad form så får de upp ögonen på ett helt annat sätt. Men det gäller inte om det inte är unika föremål. Hade det varit 500 Myran-stolar av Arne Jacobsen i gul klarlack så hade det inte varit smart att lägga ut alla samtidigt.
LÄS MER:Här rivs Carolina Falkholts verk ”Lesbisk häxhora” i Gårda
LÄS MER:Värdefull konst förstörd i Brasiliens kongress
LÄS MER:Lars Lerin duckar inte för livets svårigheter
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.