Steve McQueens 'Small axe' är lysande. Pressbild.
Steve McQueens "Small axe" är lysande. Pressbild. Bild: BBC/SVT

Tv-recension: Unikt av McQueen

I "Small axe" riktar Steve McQueen luppen mot en bit svart brittisk historia som har hamnat i skymundan i den populärkulturella historien. Resultatet blir ett ovanligt lyckat vansinne.

Få är nog de filmskapare som inte sörjer vad coronapandemin gjort med bioindustrin. Att skapa för den stora duken och sedan tvingas uppleva hur (den röda) mattan rycks undan och verket i bästa fall får visas på strömningstjänsterna – klart att det svider.

Oscarsbelönade Steve McQueen är inget undantag. Även om "Small axe" är producerad för BBC har han i intervjuer understrukit att han önskar att projektet också hade kunnat få gå upp på bio. Nu blir det inte så, i alla fall inte just nu, och på ett sätt är det tur. Att filmserien "Small axe" görs tillgänglig via public service är det bästa som hade kunnat hända – det här är nämligen en fullkomligt nödvändig filmserie som så många som möjligt bör få ta del av.

Enastående hyllning

De fem fristående filmerna är en enastående hyllning till Londons västindiska gemenskap på 1960- till 80-talet, den kultur McQueen själv växte upp i. De skildrar mästerligt kampen för grundläggande rättigheter och kampen mot rasism som präglade samhället – fajter som många gånger skildrats men sällan när det gäller just det här minoritetssamhället.

Det tog Steve McQueen åtta år att färdigställa "Small axe". Och detta mastodontprojekt är modigt, så modigt att det kanske bara kunde genomföras av någon med det cineastiska självförtroende som framgången med "12 years a slave" gav honom. Att skapa fem filmer och släppa alla på en gång via public service-tv är ju egentligen ett underbart vansinne.

Lyckat vansinne

Men det är ett vansinne som lönar sig. McQueen riktar luppen mot en bit svart brittisk historia som har hamnat i skymundan i den populärkulturella historien och visar att även den mest marginaliserade rösten kan utmana den mest kraftfulla. "Small axe" är ett pionjärarbete, och ett både känsligt och beslutsamt sådant. McQueen lyckas skapa en oemotståndlig kombination av kvalitativ storfilm, underhållning, intimitet och upplysning, och med ett lysande soundtrack och fenomenalt skådespeleri har han mejslat fram en hyllning till sina rötter som är både historisk och unik.

"Small axe" tar tid att ta sig igenom. Men det är pandemi och du har den tiden.

Sara Haldert/TT

Fakta: "Small axe"