Jenny Nordberg undersöker möjligheten att producera många föremål billigt, men samtidigt bevara deras unika karaktär. Pressbild.
Jenny Nordberg undersöker möjligheten att producera många föremål billigt, men samtidigt bevara deras unika karaktär. Pressbild. Bild: Jenny Nordberg

Svamp och apelsinskal – framtidens design

En odlad sko, porslinsliknande föremål gjorda på nedmalt apelsinskal och möbler av stenkol – utställningen "Design matters" på Bildmuseet i Umeå undersöker designens framtida utmaningar.

ANNONS

Vad händer med designen i en värld som står inför klimatförändringar? Den frågan är central i en ny utställning på Bildmuseet i Umeå. Snarare än att visa spektakulära framtidsvisioner ville museiintendent Anders Jansson lyfta fram dem som har konkreta lösningar. Några av utställarna i "Design matters" har till exempel redan utmanat plastens dominans genom att tillverka föremål av mycel – alltså svampens nätverk.

– Det är oerhört spännande att vi kan odla svamp som ett produktionsmaterial. Tekniken finns och håller på att utvecklas. Men det måste bli accepterat av konsumenterna också, säger Anders Jansson.

Nedbrytbart och småskaligt

Den brittiska skodesignern Liz Ciokaljo har tagit fram en konceptuell sko, med utgångspunkten att människan vid en eventuell evakuering till Mars inte skulle kunna ta med så mycket bagage. Skornas material är odlade av sågspån, svampmycel och svett – som ju astronauterna kan bidra med.

ANNONS

Designstudion Caracara gör istället föremål av fruktskal.

– De använder främst apelsinskal, som mals ner och binds samman. Man får en nästan keramisk känsla. Och det finns miljoner ton apelsinskal som blir över från juiceproduktionen, säger Anders Jansson.

Biologiskt nedbrytbara material och småskalig industri är nyckelord, berättar han. Flera använder till exempel sopor – genom att samla in det lokalt kan man skapa lokalproducerad design. Kombinerar hantverk med småskalig produktion gör också industridesignern Jenny Nordberg. Hon har formgett en serie föremål med namnet "tre till fem sekunder", där varje moment i produktionen får ta just så lång tid.

– Hon ville visa ett konkret exempel på att möjligheten finns, du kan tillverka estetiskt tilltalande, billiga objekt där varje sak är unik, till en rimlig kostnad.

Konsumenters inställning

Utställningen undersöker också vår inställning till material. Kan till exempel en orsak till klimatförändringarna bli något vackert? Jesper Eriksson tillverkar möbler av stenkol – ett billigt och smutsigt material som ändå kan bli estetiskt, poängterar Anders Jansson.

Han tror inte att vi kommer att sluta konsumera eller producera i framtiden. Lösningen handlar snarare om att göra det på mer hållbara sätt.

– Och kanske kan vi konsumenter få en knuff på vägen genom att designers visar produkter vi inte ens visste att vi ville ha.

ANNONS

Elin Swedenmark/TT

Liz Ciokaljo har skapat 'Caskia Marsboot' med 'moonboots' som inspiration, tillsammans med Maurizio Montalti. Skon är framodlad av sågspån, mycel och svett.
Liz Ciokaljo har skapat "Caskia Marsboot" med "moonboots" som inspiration, tillsammans med Maurizio Montalti. Skon är framodlad av sågspån, mycel och svett. Bild: George Ellsworth
Jesper Eriksson frågar sig om klimatboven stenkol kan bli vackra möbler. Pressbild.
Jesper Eriksson frågar sig om klimatboven stenkol kan bli vackra möbler. Pressbild. Bild: Jesper Eriksson
'Mykes mycelium chair' av Officina Corpuscoli, som Maurizio Montalti ingår i. Pressbild.
"Mykes mycelium chair" av Officina Corpuscoli, som Maurizio Montalti ingår i. Pressbild. Bild: Officina Corpuscoli

"Design matters" visas på Bildmuseet i Umeå, och pågår mellan 15 november och 12 april 2020. Museets granne Designhögskolan firar 30-årsjubileum i samband med utställningen.

Medverkar gör: Caracara, Liz Ciokaljo, Jesper Eriksson, Jenny Nordberg, Ewa Nowak, Officina Corpuscoli/Maurizio Montalti samt Superflux. Kurator är Anders Jansson.

ANNONS