Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Skvaller lockar svenska läsare. På den digitala tjänsten Readly var en artikel i Hänt Extra om Fredrik Skavlans skilsmässa från sin första fru näst mest läst 2019. Arkivbild. Bild: Marit Hommedal

Skvaller i topp för onlinemagasin

Skvaller och tester är svenskarnas favoritämnen när det kommer till vecko- och månadsmagasin. Det populäraste veckomagasinet på Readly är Hänt Extra och den mest populära månadstidningen Amelia.

Readly, magasinens digitala motsvarighet till Spotify, har analyserat 381 svenska titlar och 3 000 publicerade utgåvor från förra året.

När det gäller ämnen så verkar skvaller och tester vara det som lockar mest. En artikel med ett test av nya pulsklockor i konsumenttidningen Råd & Rön lockade allra flest, på andra plats kom Hänt Extras artikel om programledaren Fredrik Skavlans skilsmässa från sin första fru.

"Tragedier har alltid väckt stort intresse inom såväl film, tv, böcker och magasin. Att läsa om olika livskriser och motgångar kan kännas stödjande för den som själv drabbats, för andra kan det väcka fängslande känslor såsom empati men också tacksamhet över att undslippa samma situation", säger Daniel Hamrin, innehållschef på Readly, i ett pressmeddelande.

Det magasin som har klättrat mest sedan förra året är tidningen Vi Bilägare, som tagit sig in på topplistan över mest lästa månadsmagasin. Ett nummer med ett test av Teslas nya bilmodell var det mest lästa och ordet "elbil" var det ord flest hade sökt efter i Readly-appen.

Ann Edliden/TT

Veckomagasin 2019

1. Hänt Extra

2. Hänt i Veckan

3. Svensk Damtidning

4. Leva & Bo

5. Expressen Söndag

6. Aftonbladet Söndag

7. Extra

8. Klick

9. Allas

10. Allers

Månadsmagasin 2019

1. Amelia

2. Råd & Rön

3. Allt om mat

4. Hus & Hem

5. M-Magasin

6. Femina

7. Tara

8. Damernas Värld

9. Vi Bilägare

10. Må Bra