Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Regissören Levan Akins film "And then we danced", med sju nomineringar, ses som en stark förhandsfavorit inför Guldbaggegalan. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Publiksvagt men kreativt filmår ska prisas

Guldbaggegalan hägrar runt hörnet. I backspegeln ett svensk filmår präglat av krissiffror.
– Men samtidigt så har det ju faktiskt rent kreativt varit ett ganska bra filmår, säger filmkritikern Fredrik Sahlin.

Biopublikens intresse för svenska filmer var svalt i fjol. Faktum är att 2019 gick till historien som ett av de sämsta publikåren någonsin för svensk film.

Men är det verkligen ett svagt filmår som nu ska summeras och hyllas på Guldbaggegalan? Inte riktigt, enligt filmkritikern Fredrik Sahlin.

– Det man kanske återkommer mest till när det gäller krisen är att de här lite bredare filmerna inte har gjort sitt jobb. De har inte dragit in summorna eller lockat den stora publiken och det är naturligtvis tråkigt rent ekonomiskt. Men som filmkritiker är jag ändå ganska nöjd, säger han.

Han skulle i stället beskriva filmåret som fullt godkänt, i alla fall rent konstnärligt.

– Om man tänker på att vi är ett ganska litet filmland och så har vi ändå skakat fram några bra arthouse-filmer, alltså lite smalare och kreativt ambitiösa filmer. Till exempel Roy Anderssons "Om det oändliga", Levan Akins "And then we danced" och en personlig favorit som jag har – "Koko-di koko-da", en galen och hemsk mardröm som Johannes Nyholm har gjort. De tre tycker jag är så pass bra och eggande att man ändå kan säga att vi har haft ett bra filmår på den avdelningen.

Akins film storfavorit

Men skräckdramat "Koko-di koko-da" – Johannes Nyholms senaste film efter Guldbaggesuccén 2017 med "Jätten" – lyser med sin frånvaro inför årets gala.

– Den har ju inte fått en enda nominering. Det tycker jag är jättetråkigt, säger Fredrik Sahlin.

Annat är det för Levan Akins "And then we danced – som med sju nomineringar, bland annat i kategorin bästa film, är storfavorit. Filmen om homosexuell kärlek i Georgiens konservativa dansvärld var Sveriges Oscarsbidrag, men nådde inte hela vägen fram.

– Det känns ganska självklart att den tar hem bästa film.

Andra favoriter

Sju nomineringar har även Mikael Håfströms "Quick" om rättskandalen kring Thomas Quick, numera känd som Sture Bergwall. I filmen spelas han av David Dencik, som kan prisas för bästa biroll.

– Det känns som att det är sådan roll som man kan vinna en Guldbagge för. Den är liksom väldigt tydlig och det är en rollfigur som är verklig, och han gör den jäkligt bra.

Fredrik Sahlin lyfter även fram Anna Eborns "Transnistra" som en given favorit i kategorin bästa dokumentärfilm. Dessutom hoppas han på att Sanna Sundqvist tar hem priset för bästa huvudroll för sin insats som Niki i komedin "Ring mamma!".

– Det har varit hennes år lite och jag tycker att hon är skitbra i den filmen, där hon gör en strulig kvinna med många nyanser.

Guldbaggegalan direktsänds i SVT1 på måndag klockan 20.00.

Oskar Carlsson/TT

Guldbaggen har delats ut sedan 1964. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Bästa film: "438 dagar", "And then we danced", "Om det oändliga", "Sune – best man", "Transnistra".

Bästa regi: Levan Akin: "And then we danced", Roy Andersson: "Om det oändliga", Jon Holmberg: "Sune – best man", Pella Kågerman och Hugo Lilja: "Aniara".

Bästa kvinnliga huvudroll: Pernilla August: "Britt-Marie var här", Vigdis Hentze Björck: "Fågelfångarens son", Emelie Garbers: "Aniara", Sanna Sundqvist: "Ring mamma!".

Bästa manliga huvudroll: Levan Gelbakhiani: "And then we danced", Jonas Karlsson: "Quick", Johannes Kuhnke: "Jag kommer hem igen till jul", Gustaf Skarsgård och Matias Varela: "438 dagar".

Bästa kvinnliga biroll:, Evin Ahmad: "Ring mamma!", Alba August: "Quick", Sissela Benn: "Sune – best man", Bianca Cruzeiro: "Aniara".

Bästa manliga biroll: Tomas von Brömssen: "Sune – best man", David Dencik: "Quick", Ulf Stenberg: "Fraemling", Bachi Valishvili: "And then we danced".

Bästa manus: Levan Akin: "And then we danced", Roy Andersson: "Om det oändliga", Lisa Aschan: "Ring mamma!", Erlend Loe: "Quick".

Bästa foto: Lisabi Fridell: "And then we danced", Ragna Jorming: "Quick", Aril Wretblad: "Eld & lågor"

Bästa klippning: Erika Gonzales, Kristin Grundström och Karolina Bengtsson: "Josefin & Florin", Rickard Krantz: "Quick", Anna Eborn: "Transnistra".

Bästa kostym: Margrét Einarsdóttir: "Eld & lågor", Clinton Booyse: "438 dagar", Anna Hagert och Anna Karlsson: "En del av mitt hjärta"

Bästa ljud/ljuddesign: Andreas Franck och Fredrik Dalenfjäll: "438 dagar", Claes Lundberg: "Josefin & Florin", Christian Holm och Niklas Skarp: "Jag kommer hem igen till jul"

Bästa mask/smink: Jenny Fred: "En del av mitt hjärta", AnnaCarin Lock: "Quick", Madeleine Gaterud och Therese Sandersson, "Eld & lågor".

Bästa originalmusik: Jon Ekstrand: "438 dagar", Nathaniel Méchaly: "Eld & lågor", Johan Ramström: "Sara med allt sitt väsen".

Bästa scenografi: Teo Baramidze: "And then we danced", Anders Hellström, Frida Ekstrand, Elmström och Nicklas Nilsson: "Det oändliga", Pater Sparrow: "Eld & lågor".

Bästa visuella effekter: Bert Deruyck och Kaj Steveman: "Eld & lågor", Torbjörn Olsson: "438 dagar", Andreas Wicklund: "Aniara".

Bästa kortfilm: "Excess will save us", "Ingen lyssnar", "Psychic".

Bästa dokumentärfilm: "Fraemling", "Josefin & Florin", "Transnistra".

Bästa utländska film: "Kapernaum", "Marriage story", "Parasit".

Guldbaggens publikpris: "En del av mitt hjärta", "Hasse & Tage – en kärlekshistoria", "Jag kommer hem igen till jul".

Dessutom delas priserna Gullspira, Hedersguldbaggen och årets nykomling ut.

Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris. Sedan 1964 har det delats ut av Svenska Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen under året som gått.