Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
"De här skulpturerna står i dialog med den naturliga miljön, hoppas jag. I stället för att stå i kontrast till naturen etablerar de ett slags samtal med den. De är lite som frusna händelser och de är också besläktade med dansrörelser, som var mitt första kreativa uttryck", säger konstpionjären Alice Aycock, vars skulpturer nu visas på Djurgården i Stockholm. Bild: Henrik Montgomery/TT

Konstutställningarna som flyttar ut

Gigantiska skulpturer av turbulenta väderfenomen, en växtinstallation och konststudenter som gör verk i sin närmiljö – nu flyttar flera utställningar ut.

De smidiga vita aluminiumbågarna tycks trotsa tyngdlagen, när de formar stora tornador, stormar och virvlar. På Djurgården i Stockholm tronar nu den amerikanska konstnären Alice Aycocks ingenjörtekniskt avancerade skulpturer, i utställningen "Turbulence" som öppnar den 7 juni.

– Jag är enormt glad över att ha en utställning utomhus, i Sverige i de här tiderna. Förhoppningsvis kommer den att ge lite tröst och en känsla av alternativ skönhet när världen befinner sig i en sådan kris, säger Alice Aycock på telefon från New York.

Utställningen med den amerikanska skulpturpionjären är den första som Prinsessan Estelles kulturstiftelse arrangerar, och tanken var att Alice Aycock skulle vara här och inviga den. I stället har hon övervakat installationerna av konstverken minutiöst digitalt.

Komplexa vädersystem

I tider då museer har hållit stängda blir utemiljön plötsligt avgörande för konsten, och flera satsar nu på utomhusutställningar. Arkdes visar till exempel "Infield", där den australiska konstnären Linda Tegg gör en installation med 80 svenska ängsväxter. Genom att placera dem i en oväntad miljö vill hon få upp besökarnas ögon för hur människan hotar den biologiska mångfalden.

Även Alice Aycocks verk handlar mycket om relationen mellan människa och natur. Hon har intresserat sig för väderfenomen i hela sin snart 50-åriga karriär. För henne ger namnet "turbulens" inte heller konnotationer till bara något kaotiskt, störande.

– Det jag är intresserad av är komplexa organisatoriska system som inte genereras av en mänsklig ordning – vilket jag förresten önskar att vi hade lite mer av just nu, säger hon.

Alice Aycock är både teknisk och filosofisk när hon undersöker det som vetenskapen har försökt förstå och använda: vind, vatten, ljudvågor, ljusvågor och vattenvågor. Där finns också tydliga paralleller till klimatfrågan, men utan enkla svar: Aycock utgår från fenomen som existerade före oss och ifrågasätter människans självcentrering.

– Vi vet mer än alla andra i mänsklighetens historia och kan förutsäga framtiden, men trots all den kunskapen verkar vi inkapabla att använda den till annat än att bete oss som vi alltid har gjort: på destruktiva sätt.

Undersöker närmiljön

Naturen får en särskild betydelse i kristider, argumenterar Alice Aycock när hon står bland irisar och rhododendron i sin trädgård. Hon har arbetat hårt med att få statyerna att gå i dialog med sin omgivning på Djurgården.

På liknande sätt tänker Lina Selander, gästprofessor i fri konst, som nu ställer ut konstprojektet "Rear window", med studenter på Kungliga Konsthögskolan. De har haft i uppdrag att förhålla sig till sin närmiljö, och utställningen utspelar sig bland annat i deras hem, i tvättrum och parker – och visas i exempelvis Stockholm, Enköping och Gnesta Där visas bland annat projektioner på fönstren i en lägenhet och hur solen skapar framkallningsprocessen för fotografier i ett växthus.

– Jag hade aldrig kommit på den här idén om vi inte hade varit i den här situationen. Men som konstnär måste man vara uppfinningsrik, man har inte alltid ekonomin eller en verkstad, säger Lina Selander.

"Annan blick"

Att konsten flyttar ut kan få oss att se både staden och konsten på nya sätt, tror hon, eftersom man upptäcker nya platser, och förstår mer av gentrifiering och stadens dynamik.

– Staden aktiveras. Och det uppstår överlagringar, med historiska och politiska berättelser. Man kanske också får en annan blick. På Moderna museet har vi galleribesökarblicken, men jag tänker att det kan uppstå något drabbande och oväntat på de här platserna, säger hon och lägger till:

– Jag tror att man får mycket gratis i ifrågasättandet av konstbegreppet.

Elin Swedenmark/TT

Alice Aycock har varit en kvinnlig pionjär inom skulpturkonsten – vilket inte alltid har varit lätt i en mansdominerad bransch: "Man måste vara som en värmesökande missil. Inget får avskräcka dig, du måste bara hålla ögonen på vad du ska göra och hur du ska göra det. Du kan inte hålla fast vid förbittring eller se några hinder. Om jag skulle ha sett alla hinder skulle de ha vägt ner mig. Det var och är fortfarande mansdominerat, men ska det avskräcka mig? Nej." Bild: Johan Lindskog
Alice Aycock har varit en kvinnlig pionjär inom skulpturkonsten – vilket inte alltid har varit lätt i en mansdominerad bransch: "Man måste vara som en värmesökande missil. Inget får avskräcka dig, du måste bara hålla ögonen på vad du ska göra och hur du ska göra det. Du kan inte hålla fast vid förbittring eller se några hinder. Om jag skulle ha sett alla hinder skulle de ha vägt ner mig. Det var och är fortfarande mansdominerat, men ska det avskräcka mig? Nej." Bild: Johan Lindskog
Alice Aycock skapade sina stora och ingenjörtekniskt avancerade skulpturer i "Turbulences" mellan 2014 och 2019. Nu visas de på Djurgården i Stockholm. Bild: Henrik Montgomery/TT
Alice Aycock skapade sina stora och ingenjörtekniskt avancerade skulpturer i "Turbulences" mellan 2014 och 2019. Nu visas de på Djurgården i Stockholm. Bild: Henrik Montgomery/TT
Sara Sandström Nilsson, verksamhetschef på Prinsessan Estelles Kulturstiftelse, är hedrad över att presentera den första stora separatutställningen i Skandinavien av Alice Aycock. "Som konstnär tror jag sällan att jag har träffat någon som är så kompromisslös och stark i sitt konstnärskap", säger hon. Bild: Henrik Montgomery/TT
Sara Sandström Nilsson, verksamhetschef på Prinsessan Estelles Kulturstiftelse, är hedrad över att presentera den första stora separatutställningen i Skandinavien av Alice Aycock. "Som konstnär tror jag sällan att jag har träffat någon som är så kompromisslös och stark i sitt konstnärskap", säger hon. Bild: Henrik Montgomery/TT
Ett verk av Ida Kristina Lindgren, från "Rear window", som Lina Selander tog initiativ till: "Jag tycker att det finns något väldigt poetiskt, privat och politiskt i utställningen. Och mycket humor. Det blir en utställning där många verk förhåller sig till den nuvarande situationen", säger Selander. Pressbild. Bild: Ida Kristina Lindgren
Ett verk av Ida Kristina Lindgren, från "Rear window", som Lina Selander tog initiativ till: "Jag tycker att det finns något väldigt poetiskt, privat och politiskt i utställningen. Och mycket humor. Det blir en utställning där många verk förhåller sig till den nuvarande situationen", säger Selander. Pressbild. Bild: Ida Kristina Lindgren
Linda Tegg gör en installation av ängsväxter, utanför Arkdes i Stockholm. Pressbild. Bild: Tjasa Kalkan/TT
Linda Tegg gör en installation av ängsväxter, utanför Arkdes i Stockholm. Pressbild. Bild: Tjasa Kalkan/TT

"Turbulences" av Alice Aycock. 7 juni–27 september.

Alice Aycocks första stora separatutställning i Sverige och den första som Prinsessan Estelles kulturstiftelse anordnar. På skulpturerna sitter qr-koder, med vilka man kan få tillgång till en audioguide där Alice Ayckock pratar om utställningen själv. Det finns också en svensk version, inläst av Lena Endre. Läs mer på www.preks.se.

Stiftelsen samarbetar med Tekniska museet, där man kommer att arbeta med Alice Aycock i sina utbildningar och i verksamhet med barn.

Alice Aycock är född 1946, och har haft stora framgångar internationellt sedan början av 1970-talet. Hon erhöll 2018 den prestigefulla utmärkelsen Lifetime Achievement Award in Contemporary Sculpture. Hon har också ställt ut tre gånger på Venedigbiennalen.

"Rear window", Konsthögskolan. 5–7 juni.

Visas i Stockholm, Lissabon, Köpenhamn, Gnesta och Enköping. Via en hemsida kopplad till projektet kan besökare med hjälp av en karta klicka på adresser för att sedan komma vidare till dokumentation, vyer över installationerna och researchmaterial. www.rearwindow.se

"Infield" av Linda Tegg. 2 juni–27 september.

Konstverket är en installation där man kan uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Hon uppmärksammar ”ekosystemtjänster” där städer kan dra nytta av till exempel skugga, insamling av dagvatten och biologisk mångfald.

Linda Tegg arbetar ofta med tvärvetenskapliga samarbeten och har ställts ut i Australien, USA och Europa.