Att intresset för Håkan Hellström-konserterna varit så stor kan förklaras med dragningskraften av en folkkär artist – eller en smart marknadsföringsstrategi.
Att intresset för Håkan Hellström-konserterna varit så stor kan förklaras med dragningskraften av en folkkär artist – eller en smart marknadsföringsstrategi. Bild: Per Wahlberg/TT

Köpmekanismer bakom Hellström-hysteri

Två konserter som snabbt såldes ut. En extrakonsert, som blev utsåld även den. En fjärde konsert som fylldes på ett par timmar. En månad senare trollar arrangören fram extrabiljetter till alla konserter. En god gärning för Håkan Hellström-fansen, eller en listig marknadsföringsstrategi?

ANNONS

Det stora köpintresset för Håkan Hellströms konserter på Ullevi nästa sommar kanske inte bara beror på artistens dragningskraft, utan kan också förklaras med två starka psykologiska mekanismer – ett flockbeteende och rädslan att förlora.

Just dessa är välbekanta inom marknadsföringssammanhang och används ofta inom reklam.

– Människor hatar förluster. Så när efterfrågan upplevs större än utbudet får konsumenten en rädsla för att gå miste om något och det subjektiva värdet av en produkt ökar, förklarar Richard Wahlund, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

Hade tillgången varit obegränsad hade intresset inte varit lika stort, menar han.

– Man reagerar mycket starkare om man riskerar att gå miste om något. Det kallas förlustaversion och det är också den drivkraften som gör att vi kollar våra mobiler hela tiden.

ANNONS

Flockbeteendet ökar värdet

Två för en-rabatter, tidsbegränsade erbjudanden, reor och uppgifter om att det finns ett begränsat antal produkter är andra exempel på när företag tar vara på förlustaversionen för att sälja mer.

När det gäller stora evenemang som blir utsålda kopplas även flockbeteende in.

– Vi tittar på hur andra gör och när man ser att väldigt många är intresserade, antar man att det måste vara något fantastiskt intressant och på det sättet ökar värdet också, säger Wahlund.

Att företag tar vara på dessa mekanismer är inte nödvändigtvis fel.

– Konsumenter bör lära sig mer om detta och bli mer medvetna för att kunna ta ställning, säger professorn.

Enligt arrangörerna Woah dad live och FKP Scorpio bakom Håkan Hellström-konserterna nästa sommar har utformningen med konserterna och biljettsläppen skett dynamiskt.

– Intresset var enormt efter den första konserten, så då satte vi oss ned och diskuterade om en till var möjlig. Vi hade en förhoppning om att det skulle gå att ordna och det gick, men inget var inbokat, säger Sulekha Daar som arbetar med PR och sociala medier på Woah dad live.

Snabba beslut

När den andra konserten blev utsåld ska frågan ha kommit upp ännu en gång och förslaget beviljats. Så var även fallet när den fjärde planerades in.

ANNONS

– Trycket på biljetterna sade vad vi behöver göra, men alla beslut har varit snabba och tagits en vecka innan vi gått ut med informationen. Vi har varit glada och tacksamma att det funnits möjlighet att arrangera fler konserter och velat ta vara på intresset när det varit som starkast.

TT: Så ni hade inte räknat med att arrangera fyra konserter?

– Vi hade inställningen att "man ska aldrig säga aldrig", så vi har väl haft beredskap för att ordna fler. Men hans namn talar för sig självt och hans fanskara är så himla fin, så att kunna anordna fyra konserter är helt fantasiskt. Håkan blir den första artisten någonsin som gör fyra konserter på Ullevi under en sommar.

"Intresset har styrt"

TT: Så att utvecklingen sett ut som den gjort har inget med en marknadsföringsstrategi att göra?

– Nej, det är helt beroende av fansens intresse. Den marknadsföringen vi haft är den klassiska, med affischer och sociala medier. Sen tror jag absolut att det är möjligt att rädslan för att missa honom har ökat efterfrågan. Men jag tycker att det känns bra att ge så många som möjligt chansen att se honom live.

En dryg månad efter att den fjärde konserten sålts ut gick bolaget ut med att extrabiljetter kommer att släppas.

ANNONS

TT: Hur lyckades ni få fram extrabiljetterna?

– Det är vanligt att man håller på biljetter ifall exempelvis scenen blir större än vad man tänkt sig. Det är en hel ingenjörsprocedur. Så de biljetter som vi släpper nu är sådana som vi reserverat för produktionens skull.

TT: Blir det en femte konsert?

– Nej, det blir det inte, säger Sulekha Daar med ett skratt.

Hilda Djupenström/TT

ANNONS