Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det är stora förändringar på gång för 'Battlefield'-varumärket. Pressbild.
Det är stora förändringar på gång för "Battlefield"-varumärket. Pressbild. Bild: EA

EA ändrar upplägget kring "Battlefield"

Det kan bli fler "Battlefield"-spel, när EA satsar på ett "universum" runt serien.

– Vi ska bygga ett "Battlefield"-universum, ett med flera projekt som är sammankopplade med spelaren i centrum, säger Vince Zampella till Gamespot.

Han är en av grundarna till amerikanska Respawn Entertainment, som också ägs av EA, och har utsetts till övergripande ansvarig för varumärket "Battlefield".

"Battlefield" skapades av svenska Dice, som är den studio som har skött utvecklingen av de flesta spelen i serien sedan det första "Battlefield 1942" släpptes 2002. Det senaste, "Battlefield 2042", släpptes i november och fick en skakig start.

Många spelare irriterades av saknade funktioner och buggar, och spelet drabbades av dräpande spelarbetyg (ett tag hade spelet ett av de sämsta betygen någonsin på distributionsplattformen Steam). Recensenter har varit blandade i sin kritik och spelet har för närvarande inte tagit sig över 70-strecket av 100 i Metacritics sammanställning.

– Vi kommer att fortsätta utveckla "Battlefield 2042" och få det att växa, och vi kommer att utforska nya sorters upplevelser och affärsmodeller längs vägen som vi kan addera till den grunden, säger Zampella till Gamespot.

Sajten spekulerar att det nya upplägget kan innebära att nya spel i serien kan komma att göras på andra håll än i Sverige, exempelvis hos studion Ripple Effects (tidigare Dice LA), som Zampella också har ett övergripande ansvar för.

Studiochefen Oskar Gabrielson meddelar också på Twitter att han lämnar Dice och EA. Han ersätts av Rebecka Coutaz, enligt Eurogamer.