I dag, onsdag invigs satsningen Modedagar på Röhsska, fyra dagar med föreläsningar och visningar för att lyfta en viktig del av designhistorien. I kväll kan intresserade lyssna när Maxjenny Forslund föreläser under rubriken: Färg som livsstil.
- Jag är uppfödd i en konstnärsfamilj och för mig är mycket färg naturligt. Det betyder inte att jag har röda eller gröna väggar hemma, nej de är vita men man skall inte vara rädd för färg. När det gäller kläder går det bra att använda färg som påbyggnad eller accent till såväl svart som jeansblått.
Många väljer svart för att det är enkelt. Det har aldrig Maxjenny Forslund förstått.
- Då syns man inte utan bara smälter in. Nej, använder man färg på ett rekorderligt sätt så ger det energi och kraft i vardagen. Jag gillar att sticka ut och synas på ett smart och snyggt sätt, konstaterar klädskaparen som aldrig bär annat än sina egna kläder.
Hon kompletterar sin egen outfit med matchande glasögonen och skor.
- Jag köper mest solglasögonbågar och sätter in glas som jag behöver för att se. Skor köper jag ofta på loppis, det finns många bra i Köpenhamn.
Hon bor i Köpenhamn och på cykelavstånd ligger ateljén och egna butiken.
- Är man född i Skåne så är Köpenhamn den naturliga storstaden att flytta till. Jag studerade på Konsthögskolan här och sedan blev jag kvar.
- Det är en knasig och kul stad där det är trevligt att bo. Folk är tokiga på det sköna sättet, individualiteten är stor. Folk är helt enkelt duktiga på att se egna ut. De vill att de ska synas att de bär en Henrik Vibskov-kappa eller en Maxjenny-kappa.
Maxjenny Forslund har arbetat med kläder i tio år, sedan 2013 med det egna märket. Hennes signum är screentryckta mönster i starka färger och plaggen är allt från skräddade till oversize-modeller.
- Det går bra nu men jag har jobbat väldigt hårt. Jag sätter hela tiden små delmål och jag är väldigt bra på att fullfölja alla projekt jag drar igång.
Det mesta hon säljer går på export.
- 90 procent går till Tyskland, USA, Irland och Holland.
En del säljs i Danmark men nästan ingenting i Norge och Sverige. Hon hoppas att det blir ändring på det redan nästa år.
- Sommaren 2017 har jag fokus på Sverige och att det finns efterfrågan har jag märkt på min online-shop.
.