Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Marie Dahlstrand | Galleri Thomassen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Konstlördag 14/9

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Barbara Häggdahl
Galleri Aveny
Pågår t o m 22 september

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Om Gud har slagit bort sin bandyboll kan den möjligen återfinnas på en släde på Galleri Aveny. Barbara Häggdahls utställning består av en rad precisionsklippta kollage i blandad teknik, men de utgör mest en inramning för det jag bäst fäster mig vid. Hennes skulpturer. Där står då denna väldiga boll sammanvirad av långa remsor av konstpapper och vilar på en svart släde. Bandyboll? Smörboll? Snöboll? Som titeln anger är det också en måne som landat i snön och någonstans är den på väg. För en materialkänslig konstnär som Häggdahl är detta en lyrisk träff som står mot hennes tunga trä- och kopparbord som kallas ett Försök till positionsangivelse. Men de hemliga koordinaterna finns i själva verket i ett onumrerat hörn av utställningen – en ljuvlig liten luftkompass av bambu och silketråd. Där finns den idémässiga renodlingen koncentrerad.

.

Marie Dahlstrand
Galleri Thomassen
Pågår t o m 29 september

Marie Dahlstrands måleriska signatur är mycket stark – en koloristisk korseld av hektiska former och tvära bromsspår. Det är som om flikar ur Öyvind Fahlströms djungelkartor eller Kandinskijs alper poppat upp för att anställa nya kalas som både dekoration och dekokt. Utställningen kallas "in between days", men jag tycker det är lördag hela veckan. Högt tempo! Det är målningar som vassa organismer och jag gillar det verkligen även om blicken kan mattas efter ett par verk där en strand, en ö, en vind, en stad utsätts för häftig turbulens. Varje verk av Marie Dahlstrand tar verkligen betraktaren i fullt anspråk, men till det paradoxala hör att detta i grunden även är ett kalibrerat lyrisk måleri.

.

Manuel Archain
Uniart galleri
Pågår t o m 2 oktober

Till de barnsliga drömmarna hör två grundscenarion – du flyger över världen som Peter Pan eller är förminskad till en Tummelisa. Manuel Archain är en argentinsk bildkonstnär som iscensätter det senare i stora fotografiska tablåer som han redigerar digitalt. Han arbetar därmed i gränssnittet mellan reklambildens direkta idé, konstbildens långsammare tankfullhet och en filmisk scenografi med inslag av Magrittes lekar och Tim Burtons sagor. Människor vandrar över köksdisken på väg till arbetet, någon sover över på tallriken, en kvinna står upp ur studions ritblock. Vad gör jag här? Bra fråga. Rum och ljussättning är sofistikerad. Vissa bilder har en enkel charm, andra slår också an en förvåning över hur stor världen i själva verket är.