Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

"Assassin's creed: Odyssey" är den senaste delen i en av det senaste årtiondets mest framgångsrika spelserier.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Klassisk berättarteknik i nytt "Assassin's creed"

Senaste delen av framgångsrika "Assassin's creed"-serien utspelar sig i antikens Grekland, något som utvecklarna har förhållit sig till på fler sätt än rent geografiskt.

"Assassin's creed" har genom åren tagit sig an så väl korstågen och det amerikanska inbördeskriget som Franska revolutionen och italienska renässansen. I spelseriens senaste del, Odyssey, förläggs handlingen till antikens Grekland.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- När man tänker på antikens Grekland finns det vissa saker som de flesta tänker på, vare sig man lärde sig om dem i skolan eller fick dem berättade för sig som barn. Folk tar sig an det här spelet med lite förutfattade meningar om vad antikens Grekland är och det förstår vi, men det var viktigt för oss att tydligt visa att vi tagit inspiration ifrån vissa källor, säger Melissa MacCoubrey.

Epos, tragedi och komik

För utvecklarna på Ubisofts kanadensiska kontor i Quebec har det inneburit att utforska litterära och berättarmässiga stilar som har sina rötter i perioden. Eposet, tragedin och komedin har alla influerat handlingen i Odyssey.

- Vi försökte använda oss av alla stilar för att ha en variation i tilltalet. Det var viktigt att få med alla delar, det ska liksom inte vara nedtyngt och verka som att alla var ledsna hela tiden. Det finns humor där, och mytologin är där också. Det finns en hel del historiskt material från tiden, säger MacCoubrey.

Hon poängterar extra vikten av mytologin som grundbult för hur spelet har byggts upp:

- Det är en så stor del av kulturen från den här perioden, den muntliga traditionen som medföljer, och det hjälpte oss att forma den värld vi ville bygga. Många av karaktärerna påverkas av gudarna, kulturen och de mytologiska varelserna. De är förklaringen till varför världen funkar som den gör. Men vi har såklart vår egen historia i spelserien, med assassinordern mot tempelriddarorden, säger hon.

Spel först – historia sen

Även om det finns en historisk grund i alla "Assassin's creed"-titlar är MacCoubrey snabb med att påpeka att det inte innebär några kreativa begränsningar, spelen är just spel och att erbjuda underhållning kommer alltid först säger hon:

- Men ja, när vi tittade på huvudpersonens resa så tittade vi på det antika eposet, för vi släpper ut dig som spelare i den här stora världen. Sedan tittade vi på den grekiska tragedin och försökte kombinera de båda. Så vi har tittat på de olika klassiska stilarna.

Valmöjligheter

Odyssey erbjuder spelaren att ta sig an historien antingen som kvinna eller man. Det är inte första "Assassin's creed"-titeln där spelaren kontrollerar en kvinnlig huvudperson, men det är det första där spelaren ställs inför valet från start. Enligt utvecklarna kommer Odyssey att utsätta spelarna för fler val än i tidigare delar av serien.

- Vi har behövt ändra hur vi förmedlar handlingen, inte bara genom att du nu ser flera sidor av olika karaktärer, utan också genom att val du gör i spelet påverkar handlingen längre fram, säger MacCoubrey.