Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Foto: Jessica Bentsen/Kollage.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kaptenen fyller hemmahamnen med 20 000 fans

I kväll spelar Kapten Röd på Slottsskogsvallen. GP:s Jan Andersson skriver att man vänt på varje sten för att få ekonomin att gå ihop.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

I kväll spelar Kapten Röd på Slottsskogsvallen inför säkert 20 000 personer. Konserten flyttades dit efter att publiktrycket gjorde det omöjligt att rymmas i Trädgårdsföreningen. En rockad som jag inte tror att Björn Nilsson själv har något emot. Efter flera år av osäkerhet tycks han nämligen ha landat i sig själv och vara alltmer bekväm med sitt alter ego Kapten Röd. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Dessutom ligger den anrika friidrottsarenan bara ett par rejäla stenkast från Majorna, den älskvärde Kaptenens hemmahamn, och jag antar att han är skapligt taggad just nu. Lite nervös rent av. Det lär hur som helst bli en spelning att minnas, även om Kapten Röd inte sätter något publikrekord i kväll.

Går ej att konkurrera med Håkan

För sex år sedan lockade Roxette 22 000 personer till Slottsskogsvallen och 2013 drog Håkan Hellström ytterligare ett par tusen besökare. Då ska man komma ihåg att Roxette med sina 80 miljoner sålda album är Sveriges genom tiderna största popgrupp efter Abba, och att Håkan är … tja, Håkan. Med honom är det omöjligt att konkurrera. Definitivt här i Göteborg. Fråga Evert Taube-sällskapet så får ni se.

Det tror jag inte heller att Kapten Röd har något emot. Jag tror snarare att han är ganska nöjd. När han vecklar ut sin gängliga kropp på Slottsskogsvallens stora scen i kväll har ju Björn Nilsson i rollen som Kapten Röd lyckats genomföra sin omskrivna och välbesökta sommarturné Hundralappen, släppt en ny och superfin kärlekslåt och – framförallt – landat i sin uttalade vision om vara en artist för alla. I alla fall en artist som är tillgänglig för alla som vill lyssna på honom.

Biljettpris som två latte

Biljettpriset till sommarens spelningar med Kapten Röd har alltså legat på en hundralapp. Det motsvarar en dagens lunch på mellannivå, två stora latte eller en halv kanaltur med Paddan. Den enkla, sympatiska tanken är såklart att de flesta ska ha råd att komma och lyssna. Det är fint. Men för att ekvationen ska gå ihop krävs då att man vänder på varenda sten, och det har Kapten Röd & Co verkligen gjort.

För att spara pengar åt produktionen (och kanske för att skapa en känsla av jämlikhet) finns inget vipområde för sponsorer och kändisar. Det kommer inte att brännas ett öre på pyroteknik i kväll och biljetterna har sålts via den förhållandevis lilla biljettförsäljaren Tickster, en avknoppning från Arvikafestivalen. Storbolag som Live Nation och FKP Scorpio har överhuvudtaget inte med spelningen på Slottsskogsvallen att göra, och förutom på Facebook och Instagram har annonseringen skett genom gerillaaffischering på stan och ute i förorterna. 

Jämför med Bruce

Det i sammanhanget småskaliga blev extra tydligt när Bruce Springsteen nu i veckan släppte biljetterna till sina Broadwayspelningar. Där kostar de bästa platserna 7 200 kronor (!) och de lite sämre går på 1 700 kronor. För de allra lökigaste platserna längst bort, precis under taket och med risk för skymd sikt, får man hosta upp drygt 600 kronor. 

Den som har skymd sikt i kväll behöver bara vrida på huvudet.