Kammarmusik som står på egna ben

ANNONS
|

När Gothenburg Combo, det vill säga David Hansson och Thomas Hansy, hörde av sig och bjöd in David Härenstam och Stina Ekblad till Gunnebo kammarmusikhelg – och det visade sig att datumet passade – blev svaret ja direkt.

–Inget jag gör är så roligt som att jobba med Stina Ekblad, säger David Härenstam.

Han har ändå rätt mycket att jämföra med. Med ett cv långt som ett helt liv kan Härenstam, 42, se bakåt på ett gitarrspelande som gett honom väldigt skilda erfarenheter.

Sedan han toppat sina högre musikstudier med en Advanced Diploma för professor John Mills vid Royal Welsh College of Music and Drama är han en flitigt anlitad kompmusiker i vitt skilda sammanhang, han har medverkat på ett tjugotal skivor, gjort sju egna, varav den senast utgivna, Recital (Daphne Records), spelats in i Danmark. Just nu turnerar han i olika konstellationer med Stina Ekblad, Andreas Brantelid, Nils-Erik Sparf, Emma Tranströmer med flera.

ANNONS

Ett par varv runt jorden har det också blivit, men med tre små barn håller han numera hårt i mer närliggande jobb, som till exempel det som producent av kammarmusiken på Musik på Slottet i Stockholm. Och i helgen blir det alltså premiär för en annan slottsvistelse, i Gunnebo.

En rikedom av upplevelser kan man konstatera, även om livet som klassisk musiker i övrigt inte liknar någon glättig schlager direkt. Om man ändå skulle drista sig att jämföra med cirkusen kring förra helgens svenska ESC-hjälte, så gör gärna David Härenstam det, men ur ett mer oväntat perspektiv:

–Man ska inte överdriva den klassiska musikerns slit. Det finns många slitiga och tuffa branscher. Jag tycker det finns mycket jobb. Men musiker vill nog generellt pusha myten om hur tuff den här branschen är, säger David Härenstam, och tillägger:

–Till skillnad från Melodifestivalen klarar sig dessutom den klassiska kammarmusiken själv. Den går för det mesta runt utan bidrag eller licenspengar, på sin egen biljettförsäljning. Det är en vanlig villfarelse att det är skattepengar som bekostar den svenska kammarmusiken.

Oberoendet ger styrka, liksom det faktum att David Härenstam lär sig fort.

ANNONS

–Jag skulle säga att det är en tillgång för mig att jag är bra på att ta upp nya grejer, för att vara gitarrspelare är jag bra på att läsa noter och snabbt sätta nya program. Jag trivs med att ha mycket olika saker på gång, och skulle därför aldrig passa i ett rockband till exempel.

Ingen offerkofta här. Finns inte mycket som bromsar David Härenstam. Det skulle möjligen vara helgens värdpar, The Gothenburg Combo, som faktiskt satt en käpp i hjulet för honom.

–Ja, haha, de är faktiskt anledningen till att jag aldrig har spelat i gitarrduo. The Gothenburg Combo har redan gjort allt – och så fantastiskt bra – så det ger jag mig inte på.

FAKTA: HELGENS PROGRAM

Fredag kl 18: Den där Hallen ... Historien om unge John Hall – Sveriges rikaste man som blev lurad och dumförklarad för att han inte ville ha pengarna och göra det alla förväntade sig av honom. Premiär för Gunnebos första opera. The Gothenburg Combo har skrivit libretto utifrån Sophie Elkans klassiska roman och Malin Hulphers har komponerat musiken. I rollerna: Helena Ek och Matts Johansson. Musiker: Hanna Wiskari Griffiths och The Gothenburg Combo (David Hansson och Thomas Hansy)

ANNONS

Lördag kl 19: En hyllning till Mats Rondin. Förra året gick en av Sveriges stora musikprofiler bort: cellisten Mats Rondin. Här hyllas han av Göteborgs cellist-elit. Musik av Wagner, Popper, Messiaen, Piazzolla med flera. Med Peter Schöning, Claes Gunnarson, Naima Kilhamn, Oscar Kleväng, Petra Lundin, Eric Drougge, Patrik Harrysson, Lars-Erik Persson och Hampus Linderholm. Vid flygeln: Henrik Kilhamn.

Söndag kl 14: Mölndals kulturskola och The Gothenburg Combo. Arior, sonater, visor, gavotter, jazzstandards med mera.

Söndagkl 18: Dagen svalnar- Edith Södergran i ton och ord med skådespelerskan Stina Ekblad och musiker. Tonsatta texter av Edith Södergran, komponerade av Gunnar Edander och arrangerade av David Härenstam.

ANNONS