Erik Segerstedt var en av artisterna som uppträdde på Rix FM Festival.
Erik Segerstedt var en av artisterna som uppträdde på Rix FM Festival.

Kalaset tog slut med festival

ANNONS
|

Det stora avslutningsnumret på årets Kulturkalas var Rix FM Festival på Götaplatsen. En ambulerande festival med en rad bokningar av de svenska artister som har spelats flitigast på radio i år. Det är en ganska regntyngd söndagskväll, men längst fram är publiken desto mer entusiastisk. Rix FM Festival drar kanske den bredaste åldersgruppen under festivalen, allt från 9-åringar med Robin Stjernbergs-skyltar till äldre par och familjer. Men det är unga tjejer som dominerar, och som låter mest. Något Anton Ewald inte är sen att uppmärksamma, kanske var det lite väl mycket grepp i skrevet och flåsande i mikrofonen när åldern på många av fansen var under tonåren.

ANNONS

Det är de unga killarna som dominerar Rix FMs turné i år. För ett otränat öga kan David Lindgren, Erik Segerstedt, Anton Ewald och Robin Stjernberg verka förvillande lika, både när det gäller danssteg, musik och klädsel. Men publiken har förstås stenkoll, och är inte sena att låta sina idoler veta hur välkomna de är till Göteborg. Många andra spelningar under veckan hade lyfts av den här sortens engagemang. Synd bara att den vanligast förekommande komplimangen tillbaks till publiken under kvällen, är att de är så "snygga".

Men här fanns under kvällen mer att hämta, än flickidolerna. Markoolios koncept med lustig rap kombinerat med rump- och snubbelhumor verkar aldrig gå ur tiden, och fungerar lika väl på femåringarna i publiken nu som den alltid gjort. De båda schlagerdrottningarna Loreen och Emmelie de Forest är tveklöst de starkast lysande stjärnorna, och State of drama vägde tidigt under kvällen upp med lite mer gitarrfokus.

Det är hög volym och högt tempo under hela kvällen på Götaplatsen. Många av artisterna som var med hade med enkelhet kunnat bokas under eget namn, och kvällens artistuppbåd var tätt och höll hög nivå. Rix FM Festival känns i sina sämsta stunder för mycket som ett reklamjippo, men ger väldigt mycket ny musik för pengarna, som vi inte behöver betala.

ANNONS
ANNONS