Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kristofer Hivju, Kit Harington och Emilia Clarke festar med mer tidstypiska kärl. Arkivbild.

Kaffemiss i "Game of thrones" värd miljarder

I ett avsnitt av "Game of thrones" skymtade nyligen en modern kaffemugg av papp förbi av misstag. Enligt pr-experter har tabben skänkt gratisreklam åt kafékedjan Starbucks värd 2,3 miljarder dollar. Och då var muggen inte ens från Starbucks, rapporterar tv-kanalen CNBC.

Det var när avsnittet dök upp i USA i söndags som skarpsynta tittare upptäckte muggen och rapporterade om fyndet på Reddit. Många spekulerade i om den hamnat där genom produktplacering från Starbucks. Sedan dess har kaffejättens namn nämnts i samband med "Game of thrones" omkring 10 000 gånger i tv och radio.

- Men det är bara toppen på isberget. Det som inte räknats med är värdet från muntliga diskussioner eller sociala medier, säger Stacy Jones, vd för pr-byrån Hollywood Branded, till CNBC.