Josef Slunge vågar äntligen tro på i morgon

Vid sidan av den breda svenska hiphopfåran har Josef Slunge från Majorna gjort sig känd för sin lekfulla och jazziga rap. Nu debuterar han med en känslosam skiva om missbruk och flykt.
– Att fly in i natten kan vara så jävla skönt, men också helt förgörande när man vaknar nästa morgon, säger han.

ANNONS
|

Josef Slunge har precis blivit väckt av sin mamma. Klockan är två på eftermiddagen och han står i föräldrahemmets kök i Kungsladugård och måttar upp kaffe.

– Jag blir hundra procent ett barn igen när jag är här. I går fick jag the real mommy treatment.

Han bor egentligen i Malmö sedan ett par år men kvällen innan har han haft en spelning i stan tillsammans med ett gäng andra artister från Göteborgs hiphopscen, varav flera av dem är hans gamla idoler. Gårdagskvällen gör sig påmind genom ett lätt rossel i hans röst. En banan får duga som frukost innan han slår sig ner i soffan i det lätt lutande vardagsrummet.

ANNONS

Efter att ha slagit igenom 2019 med den lätt flummiga debutsingeln ”Heybabey”, som bland annat P3 plockade upp, har Josef Slunge fortsatt släppa musik lite vid sidan av den breda och listtoppande grenen av svensk hiphop. I stället för att hoppa på trender som drill eller trap har den i dag 23-åriga rapparen ägnat sig åt lekfull boom bap och jazziga live-inspelningar.

Nu är debutskivan ”Ikväll, inatt men aldrig imorgon” här och den handlar om flykt, berättar Josef. Att fly in i natten utan en tanke på morgondagen, något som kan vara förlösande och skönt i stunden men också ”helt förgörande” när man vaknar upp.

– Vi alla flyr ju. Vissa mer än andra. Jag kanske lite mer än andra har gjort i alla fall, säger Josef.

– Det har funnits ett ganska närvarande missbruk i mitt liv. Det har varit väldigt jobbigt och svårt att släppa. Det har varit mitt sätt att fly. Jag tycker det är viktigt att prata om det och det har varit så stort i mitt liv att det har varit svårt att inte skriva om det.

Hur hamnade du där?

– Dålig självkänsla, då är det väldigt lätt att vända sig till flykt. Och om man börjar med sånt när man är ung och hjärnan är outvecklad så lär man sig att det är det enklaste sättet för dig att må lite bättre nu, fysiskt. Och det är sjukt sorgligt. Jag har tappat mycket av mig själv och tappat många vänner i det.

ANNONS

Fakta: Josef Slunge

Född: 1999 i Mölndal.

Uppvuxen: Majorna och Kungsladugård. Bodde även i La Paz i Bolivia mellan ett och fyra års ålder.

Bor: Malmö.

Familj: Mamma, pappa, lillasyster och hunden Alban.

Aktuell: Med debutskivan ”Ikväll, inatt, men aldrig imorgon” som är ute nu samt konsert på Nefertiti 10 mars.

Intressen utanför musiken: Bada och klättra.

Började rappa efter Parhams ”Pojk”

Josef Slunge tillbringade sin barndom i Majorna och Kungsladugård med att kuta runt och göra parkour. Men musiken var också alltid närvarande. Pianot i trä, som fortfarande står i barndomshemmet, kunde Josef sitta och plinka på när han ville och högstadietiden fördrev han genom att spela gamla Oasis-låtar på gitarr i musikklassen på Nordhemsskolan. Men det var först när han hörde göteborgaren Parhams debutalbum ”Pojk” som han började rappa.

– Jag minns väldigt tydligt när jag hörde ”Pojk” första gången. Jag satt i mitt rum här och vek strumpor. Jag måste ha varit 15 eller så. Det var första gången som jag verkligen kunde känna igen mig och relatera till vad någon sa i musik. Hela den skivan handlar om att vara pojk i Majorna, Högsbo och Göteborg, vilket bara var exakt det jag var då.

– Det var en så jäkla stark grej för mig att kunna förstå musiken. Eller det var mer som att musiken förstod mig.

Josef Slunge går ofta upp till utkikspunkten i Svaleboskogen när han är hemma. Härifrån ser man både Sannaskolan och Kungsladugårdsskolan där Josef gick som liten. Låten ”Uppväxt” på första EP:n handlar om relationen mellan de två skolorna.
Josef Slunge går ofta upp till utkikspunkten i Svaleboskogen när han är hemma. Härifrån ser man både Sannaskolan och Kungsladugårdsskolan där Josef gick som liten. Låten ”Uppväxt” på första EP:n handlar om relationen mellan de två skolorna. Bild: Anders Ylander

Hiphopveteranen Vic Vem blev nästa viktiga kugge. Till hans poesiskola gick en ung Josef Slunge varannan tisdag och lärde sig skriva texter. Vic Vem introducerade honom också till rapparen och producenten Chad Bogus, känd från grupper som Överklass och Ozone Fukkaz.

ANNONS

– Han jobbade på en fritidsgård som hade en studio i Tynnered. Jag åkte dit och var skitjobbig mot honom och ville att han skulle lyssna på mina låtar.

Men det slutade bra. När Josef släppte sin första EP 2019 stod just idolen Chad Bogus som producent på flera av låtarna.

– Det var jättestort. Och jag är fortfarande ett fan. Överklass är fortfarande mina stora idoler, jag lyssnar på dem varje vecka. Så både han och Vic har varit superviktiga för mig. De såg något i mig och tog mig under sina vingar. Ingen Josef utan dem.

Det är tydligt hur mycket just den göteborgska musikscenen påverkat Josef Slunges musik. Medan andra hiphopartister i samma ålder kanske influerats av 50 cent eller Kartellen nämner han, förutom de göteborgska hiphopartisterna, bland andra Laleh och Håkan Hellström som inspirationskällor.

Jazz, hiphop, rap, sång och piano. Josef Slunge vill inte begränsa sig till bara en genre.
Jazz, hiphop, rap, sång och piano. Josef Slunge vill inte begränsa sig till bara en genre. Bild: Anders Ylander

Sedan flyttlasset gick till Malmö för ett par år sedan har han också snöat in på jazz, en genre som tar stor plats på det, något spretiga, debutalbumet.

– Jag brukar säga att det är dynamiskt, det låter mer positivt. Det har nog bara blivit så, jag har inte kunnat hålla mig till en musikgenre. Jag bara älskar musik. Jag älskar att leka, sjunga, rappa, pitcha upp min röst, spela piano. Jag älskar hiphop men jag ser mig inte så mycket som en rappare. Jag är hiphoppare inne i blodet, men jag vill också vara mer.

ANNONS

Gjort slut med drogerna

I dag mår Josef Slunge bra. I Malmö omger han sig av en stor krets musiker, jobbar extra i kundtjänsten på ett byggföretag och pluggar på Musikhögskolan, där han visserligen känner sig lite malplacerad som hiphoppare. Men han har fått hjälp med sitt missbruk på ungdomsmottagningen Maria Malmö (”fucking shout out, de är så jävla feta”) och ser ljust på livet. Det hörs bland annat på den sista låten på skivan: ”Imorgon” som är positiv och framåtblickande.

– Jag mådde skitbra när jag skrev den. Både skivan och mitt liv är lite som en resa mot morgondagen. De senaste två, tre åren har jag insett att morgondagen är ganska fet och att den är värd att ta hand och värna om.

– Så jag är verkligen på en bättre plats. Om man kollar på mig för några år sedan kontra nu så är det en helt annan sak. Jag har varit så himla fast och velat leva kvar i Majorna som 18-åring och bara gå runt och lyssna på hiphop och röka gräs. Och det är allt man gör. Men jag kan inte göra det längre. Jag har vuxit upp och det är ganska fint att se. Jag har ett hem och ett jobb och en flickvän. Det är sjukt nice.

ANNONS
Josef Slunge och hunden Alban i barndomshemmet i Kungsladugård. ”Han kommer alltid in på morgonen när jag sover här. Det är det jag saknar mest”, säger Josef Slunge som numera är bosatt i Malmö.
Josef Slunge och hunden Alban i barndomshemmet i Kungsladugård. ”Han kommer alltid in på morgonen när jag sover här. Det är det jag saknar mest”, säger Josef Slunge som numera är bosatt i Malmö. Bild: Anders Ylander

Nu väntar en radda releasespelningar med liveband, bland annat en i hemstaden, på Nefertiti den 10 mars.

– Det är det jag är taggad på, att komma ut och spela. Jag känner mig aldrig så mycket som mig själv som när jag står på scen i min egen sättning med mitt band. Det är så roligt, det är allt jag vill göra.

Men en av låtarna på skivan är fortfarande så pass känslig att han inte vet om han kommer kunna framföra den live. Man kan tro att ”Maria” är en break up-låt om en person, men det är i själva verket en smärtsam sång om att göra slut med droger.

– Den låten är jobbig att lyssna på. Men jag älskar den. Den har varit viktig för mig, men den är sorglig.

Josef Slunge om...

Sneakerbutiken Sheltas betydelse

De har alltid varit en player in the game i Göteborg som varit viktiga för kulturen. De styrde min första releasefest och det är de som släpper min vinylskiva. De har lyft upp oss och supportat jättemycket. Så de ska ha ett stort tack.”

Vikten av att jobba med instrumentalister

”När jag höll på med hiphop i Göteborg startade jag och några till ett hiphopband som hette Apoteket efter att vi hade sett Timbuktu & Damn på Kulturkalaset. Det var första gången jag var med i ett band och det var så jävla coolt hur man kunde ta en låt och göra om den helt för live. Helt plötsligt behöver inte jag förhålla mig till hiphop-instrumentalerna utan musikerna får förhålla sig till mig. Man kan skapa så mycket med ett band live. Så det har varit viktigt att ha musiker med i produktionerna på skivan.”

Laleh som inspiration

”Jag har lyssnat skitmycket på tidiga Laleh. Låten ”Storebror” från min förra EP är ju typ (förlåt Laleh) snodd. Det finns text där som är rakt av från hennes låt ”Storebror”. Och hon har också inspirerat mycket till det här med att bara göra min grej. För hennes tidiga grej var ju också superdynamisk och spretig. Och jag älskar det. Det är kul att se en lekfull musiker och jag vill själv vara en lekfull musiker. Jag vill inte begränsa mig på något sätt.”

LÄS MER:Recension: Josef Slunge - ”Ikväll, inatt men aldrig imorgon”

LÄS MER:Guide: Här är skivorna som släpps 2023

LÄS MER:Veckans spellista: Stormzy, Steph K, Mimi Bay, Josef Slunge

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS