Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jasmine är framtidens tv-tittare

Det fanns en tid när Larry Hagman, mannen som var JR Ewing med en hel tv-värld, inte kunde ta en drink på Sunset Boulevard utan att bli hotad eller utskälld för vad han hade ställt till med i det senaste avsnittet av Dallas.

Jo. Visst. I dag känns Dallas ungefär lika avlägset som Snoddas på ett lastbilsflak. Dallas utgjorde ändå en brytpunkt i och med att publiken fick en mer "personlig" relation till karaktärerna i en tv-serie. Vidden av detta är svår att egentligen ta in, men JR-effekten går att läsa av ända in i våra känslor för Ica-Stig. Vi drunknar i Stigs sorgsna ögon när han inser att de hade försökt mörka det där med köttfärsen. Tv, reklam och verklighetens nyhetsflöde smälter samman.

Det finns massor av fler exempel på vad som har hänt i spannet mellan JR och Ica-Stig. Men skillnaden är att vi i dag inte på samma sätt förväxlar karaktär och skådespelare. I stället vill vi ha en direkt relation till mannen eller kvinnan bakom karaktären. Vi vill veta allt om både Wentworth Miller OCH hans karaktär Michael Scofield i Prison break. Jasmine Hult åker från Karlstad för att träffa idolen Maya Rung för att hon är Maya Rung OCH för att hon spelar karaktären Liv i Andra avenyn. Man kan se det som något slags trippeldejt.

Så det är inte konstigt att tv-bolagen försöker flytta fram positionerna på nätet. Men att man går mer och mer mot streamade sändningar av sina mest profilerade dramaserier handlar nästan inte alls om att man vill mota undan fildelande av samma serier. Det handlar knappast ens om själva visningen som sådan.

Hela tanken, hela poängen, är i stället att knyta fansen närmare sig. All interaktivitet, alla chattar, allt extramaterial, alla omröstningar och alla previews på seriernas hemsidor har samma syfte som, häpp, Ica-kortet. Man vill skapa en närmare relation, en känsla av mervärde. Man vill att kunden, tittaren, ska komma tillbaka igen och igen. Till sist, om man verkligen engagerar sig, får man agera statist i Andra avenyn eller blir kanske bjuden på en meet & greet med Wentworth Miller.

Så Jasmine Hult är inte bara ett stort fan av Andra avenyn. Hon är morgondagens tv-tittare och tv-bolagens förverkligade dröm. Allt i ett.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.