Jakob Wegelius | Mördarens apa

En äldre tids dofter och komplicerade sammanhang blir levande och gripbara, och Jakob Wegelius visar sitt mästerskap, både som författare och illustratör, skriver Magnus Haglund om nya boken Mördarens apa.

Barn/ungdom

Barn/ungdom

Jakob Wegelius

Mördarens apa

Bonnier Carlsen

Jag har varit i Lissabon. Nej, det har jag faktiskt inte. Men jag har sett Alain Tanners film I den vita staden, läst Fernando Pessoas poetiska omskrivningar i Orons bok och nu har jag också läst Jakob Wegelius makalösa äventyrsberättelse Mördarens apa vars inledande och avslutande tredjedelar utgörs av noggranna rekonstruktioner av den portugisiska huvudstaden som den kan ha sett ut för 80-90 år sedan.

Man förflyttar sig mellan de trånga gränderna och de dunkla hamnkvarteren, rör sig i folkvimlet över de små torgen, åker med spårvagnarna när de klättrar uppför de branta sluttningarna, vandrar över kyrkogårdarna och besöker restaurangerna med fadosång. Allt sker med den fascinerande huvudpersonen, den hyperintelligenta gorillan Sally Jones, som kikarsikte och berättarröst.

Det är verkligen en högt ovanlig bok, berättad i 79 kapitel samt ett efterord, och inte minst längden – över 600 sidor – gör att man kan försjunka och försvinna i den ålderdomliga äventyrsvärlden. Det här är en bok som räcker länge, över en hel sommar, och när man har nått slutet vill man börja från början igen.

De fantastiska illustrationerna i gammaldags stil som inleder varje kapitel är också av den karaktären att man vill stanna i de omsorgsfullt återgivna detaljerna, i interiörerna från fartyg och flygplan, instrumentverkstäder och förtrollade husfasader, indiska palats och hemliga trädgårdar. Boken skapar sin föreställningsvärld, tålmodig och noggrant, inte helt olikt hur Italo Calvino låter världsresenären Marco Polo berätta om främmande platser i De osynliga städerna.

Men detta är en allåldersbok, öppen och tillgänglig, därtill osedvanligt vacker. En äldre tids dofter och komplicerade sammanhang blir levande och gripbara, och Jakob Wegelius visar sitt mästerskap, både som författare och illustratör.