Hur har det känts att jobba på Broadway?
– Riktigt stort. Och för mig som har haft en dröm sedan jag var elva år om att få uppträda på Broadway, då är detta riktigt stort. Man har alltid trott att det är helt omöjligt att slå sig in, och att det sedan händer efter att man fyllt fyrtio, det är en väldigt häftig upplevelse. Plus att det är med Fantomen på operan, världens största musikal. Det har varit överväldigande, tufft och lärorikt.
Vad är den största skillnaden från att arbeta i Sverige?
– Det är att branschen är så mycket större. Musikteater är en genre som har sitt ursprung här, detta är musikalens mecka. Man uppskattar de arbetstider man har i Sverige, här jobbar man året om och har två veckors semester. Hemma är det mycket med fem föreställningar i veckan, här gör man åtta. Det är väldigt hård disciplin.
Hur känns det att komma hem? Det kan bli lite tomt efter en omvälvande upplevelse.
– Jag tänker mig att livet går i bågar. Fram till fyrtio var det en båge som jag lyckades fullfölja, jag har blivit lycklig som människa, hittat mig själv och fått göra den karriär jag velat. Sedan mellan fyrtio och femtio blir det en annan båge, så jag känner ingen tomhet. Jag ser det såhär, allt jag drömt om att få göra har jag uppnått. Nu har ett lugnt tagit över, en bekräftelse och en tacksamhet. Nu är allt bra som händer bara en bonus.