Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

"Inte mer nydanande än ett nunnekloster"

Så lyder PR-expertens utlåtande om Kristjan Fannars agerande.

Falkenberg har hamnat i blickfånget i medier över hela Sverige då Kristjan Fannar, destinationsutvecklare på Falkenbergs kommun, gick ut med att man var positiv till Emma Knyckares idé om att arrangera en mansfri musikfestival.

LÄS MER:

Effektivt PR-trick eller lovvärt initiativ?

Paul Ronge har arbetat i många år med PR-frågor som medierådgivare åt politiker och andra beslutsfattare. Han tror att kommunens ställningstagande i frågan mer är ett utspel för att få publicitet än en genuin vilja att diskutera ett känsligt ämne.

- Man gör någonting för att det ska bli en snackis, säger Paul Ronge. Det är ett knep sedan urminnes tider. Sociala medier ger den här typen av uttalanden en extra skjuts.

LÄS MER:

Paul Ronge tycker att kommunens argumentation var bra, och att det i grunden är mycket viktigt att frågan om kvinnors säkerhet lyfts fram på festivaler.

- Det är anmärkningsvärt att det är en man som föreslår att kommunen ska arrangera den mansfria festivalen, säger Paul Ronge. Det som framförallt är positivt är att agerandet kan väcka tankar och associera till en debatt som jag tror är viktig, och som måste föras mellan yngre killar så att de lär sig hur man beter sig.

LÄS MER:

Paul Ronge menar att själva idén om en mansfri festival egentligen inte är något nytt.

- Det är inte mer nydanande än ett nunnekloster. Sett ur ett samhälleligt perspektiv så tror jag inte att det för något framåt. Alla killar är inte djur, och många tjejer går faktiskt på festival för att träffa vettiga killar, säger Paul Ronge.