Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Ingvar skärskådar myten om Kamprad

Mannen, myten, kapitalisten. Ikeas grundare, Ingvar Kamprad, är en levande legend.

Nu ska han både korsfästas och hyllas när Malmö stadsteater sätter upp ett musikaliskt porträtt, fullt av humor, cynism och ironi.

När marknaden rusar som en hungrig vargflock över det ekonomiska landskapet finns det alltid en person som lyfts fram som ett undantag och föredöme: Ingvar Kamprad.

I pjäsen Ingvar! En musikalisk möbelsaga skärskådas nu myten om Ikeas grundare.

- Vi är väldigt roade av att diskutera begreppet "god kapitalist", som han själv myntat. Jag tror inte man behöver betvivla att han är uppriktig i sin ambition. Frågan är om han lyckas. En bra kapitalist är han, det kan ingen förneka, men frågan är om han är en god kapitalist, säger dramatikern Klas Abrahamsson.

Han har tillsammans med den schweizisk-svenske kompositören och regissören Erik Gedeon skrivit pjäsen, som med titeln "Das Wunder von Schweden" hade urpremiär på tyska i Hamburg 2009. Där har den blivit en succé.

När den nu får svensk premiär den 25 september är det med den halvt anonyma titeln Ingvar! En musikalisk möbelsaga.

Föremålet för uppsättningen vill nämligen inte ha med pjäsen att göra.

- Han bad, via sina advokater, om att slippa ha både för- och efternamn i titeln. Annars har vi inte hört något från honom, säger stadsteaterns ena chef, Petra Brylander.

Historien berättas av en samling förtvivlade börsmäklare i ett slags tids- och platslöst kristillstånd. Med tydliga religiösa undertoner - bland annat förekommer en korsfästelse - tecknar de Kamprads porträtt i formen av ett oratorium, med sång och kitschiga inslag av svensk folkmusik.

- Vår Ingvar är som en myt, en Jesusfigur som börsmäklarna tittar på som om de inte riktigt vet om han har funnits, eller bara är en legend, säger Erik Gedeon, som står för regin i både Hamburg och Malmö.

Han beskriver pjäsen som både en hyllning och en kritik, kryddad med ironi och cynism. Att berätta om nu levande personer från scenen kan vara tabu, medger han.

- Men att närma sig de gränserna tycker jag är något som dramatiken både får och måste göra. Det vore roligt om Ingvar Kamprad kom till premiären. Men jag vet inte om det är hans humor, säger han.

Andreas Grötzinger spelar Ikea-grundaren i båda uppsättningarna. Han är född i Sverige, men uppvuxen i Basel i Schweiz. Det är första gången han spelar på svenska i Sverige.

- Det är en förvrängd syn på Ingvar Kamprad det handlar om, inte ett biografiskt porträtt. Jag ser inte hur det skulle kunna såra någon.

Uppsättningen i Malmö skiljer sig något från den i Tyskland. Tyskarnas benägenhet att exotisera Sverige har tonats ned till förmån för en diskussion om svenskarnas egen självbild.

- Min tes är att vi egentligen är väldigt grundtrygga nationalister att vi inte behöver vifta med flaggan. Bakom den hämmade ytan är vi väldigt stöddiga, säger Klas Abrahamsson.