Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/7

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ingen mjäkig musikaltös på Göteborgsoperan

När världens mest sedda musikal nu kommer till Göteborgsoperan är det med en tuffare kvinnlig huvudroll i centrum. – Det är en Christine med jäkligt mycket power.

Så säger den svenska sopranen Frida Engström, som delar på den kvinnliga huvudrollen som Christine Daaé med två andra artister: åländska Sofie Asplund och Hanna-Liina Võsa från Estland (som ansluter senare i höst).

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De två sistnämnda var med när den här versionen av The phantom of the opera hade urpremiär på Finlands Nationalopera i Helsingfors för två år sedan.

Ny mask till Fantomen

Musikalen är omgärdad av ett strikt regelverk, så förändringarna är måttliga. Förutom skildringen av Christine har ny scenografi och kostym tagits fram, bland annat har Fantomen fått en nydesignad ansiktsmask.

Den största skillnaden är ändå att musikalen för första gången framförs på en operascen, med stor orkester och operakör.

– I och med att det här är en större version där man delvis får sjunga med sin operaröst så passar det bra, säger Sofie Asplund, som spelar Christine i premiären.

Lät "för mogen"

Både hon och Frida Engström jobbar mest med opera, vilket gör Christine till något av en utmaning.

– Jag har fått jobba mycket med att lätta upp min operaklang. När de hörde mig första gången sa de att jag lät lite för mogen, hon ska ju vara väldigt ung, säger Frida Engström.

Christines utveckling är viktig och något som regissören Tiina Puumalainen var noga med.
– För mig handlar det här helt om henne. Visst är det en saga, men i grunden är det en historia om att växa upp, som alla bra berättelser, säger hon.

"Börjar svag och slutar stark"

Solisterna håller med.
– Det är så skönt att vi har en regissör som inte vill ha schablonbilden av en liten flicka som manipuleras och kastas mellan två män. Att hennes resa inte i första hand handlar om att välja en man, säger Frida Engström.

– Hon börjar väldigt svag och slutar väldigt stark. I början är det alla dessa män omkring henne och deras röster: Fantomen, pappa, Raoul. I slutet är det hennes egen röst som hörs, säger Sofie Asplund.

Tre delar på rollen

Att de är tre som delar på Christine beror dels på att Sofie Asplund ska jobba med en annan uppsättning senare i höst, dels på att rollen är så tung.

– Det är absolut den största rollen, den skulle lika gärna kunna heta Christine of the opera. Det är hon som står för utvecklingen, säger Sofie Asplund.
– Förlåt Fantomen, men så är det, säger Frida Engström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.