Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/9

Ilskan mot supermodellen efter reklamkampanj

I en ny reklamkampanj med läskjätten Pepsi sluter Kendall Jenner upp i en fredsdemonstration. I filmen tar hon av sig en blond peruk och ger en polisman en burk Pepsi. Något som skapat starka reaktioner: "Horribelt", skriver den amerikanska nyhetssajten Huffington Post. Efter kritiken skrotas nu reklamfilmen.

Är aktivism trendigt? Det verkar åtminstone Pepsi och den 21-åriga supermodellen Kendall Jenner tycka. I en ny reklamkampanj hakar de på protesterna kring den amerikanska presidenten Donald Trump och rörelsen Black Lives Matter.

I en två och en halv miuter lång reklamkampanj får man se Kendall Jenner under en modefotografering med en blond peruk. Efter en flört med en demonstrant kastar hon av sig peruken torkar av läppstiftet och ansluter till demonstrationen. I slutet ger hon en polisman en Pepsiburk. Polisen tar en slurk och skålar med demonstranterna.

Reklamfilmen har skapat stor ilska både i sociala medier och bland amerikanska tidningar. "Horribelt" kallar nyhetssajten Huffington Post det hela. Filmen anklagas dels för kulturell appropiering men Kendall Jenner själv hamnar famförallt i skottlinjen.

LÄS MER: Kendall Jenner utsatt för miljonstöld

LÄS MER: Se stjärnorna i Victoria's Secrets supershow

Kendall Jenner - ingen aktivist

Kendall Jenner har under den amerikanska valkampanjen inte gjort något politiskt uttalande eller visat stöd för någon av presidentkandidaterna. Dock har hon uppmanat väljarna att rösta. Men Kendall Jenner har tidigare inte gjort sig något namn som en politisk aktivist, därav flera starka reaktioner.

"Alla aktivister i världen känner sig korkade nu när de inser att allt som krävs för att fixa grejer är Kendall Jenner och en Pepsi."

"En blandad grupp av människor"

 

Efter kritikstormen har nu läskjätten valt att dra in filmen och be om ursäkt, uppger The Independent:

”Pepsi försökte sprida ett globalt budskap om enighet, fred och förståelse. Uppenbarligen gjorde vi ett misstag och ber därför om ursäkt. Vi ville inte förminska svåra frågor och drar in reklamen. Vi vill även be Kendall Jenner om ursäkt för att ha placerat henne i denna position", säger läskjätten i ett uttalande.

Här kan du se reklamfilmen: