Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

ICA-Stig svarar på kritiken

Ica-reklamerna har i många år varit superpopulära. Men något de fått kritik för är jämställdheten. Nu svarar Ica-Stig: "Jag har gjort en jämställdhetsplan", skriver Dagens media.

Icas reklamfilmer har i många år varit en succé. Med "Ica-Stig" (Loa Falkman) i spetsen har de vunnit flera priser under sina 14 år på tv.

LÄS MER: Icas nya stjärna: Ahmad Khan Mahmoodzada

Men i en mätning från Gendertimer:s visar det sig att karaktärerna i 359 avsnitt de senaste tio åren, övervägande varit manliga. Mätningen visar att reklamsåpan bestått av 75 procent män och att männen dessutom haft 80 procent av taltiden, skriver Dagens media.

LÄS MER: Mansdominans i Icas reklamsåpa

Nu svarar Ica genom en ny reklamfilm:

– Hörni det känns inte bra med den här skeva könsfördelningen i vår butik. Vi är alltså fem män och en kvinna, så jag har gjort en jämställdhetsplan, säger "Ica-Stig" i filmen.

Därefter presenterar han den nya medarbetaren "Ebba", och säger till karaktären "Cindy".

– Ja, och då har du ju nån att prata smink och hästar med.

 

Se hela filmen här;