Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"I början var det fester som finansierade allt"

Det är tio år sedan Rasmus Hansén startade indieskivbolaget Luxury. I dag är namnet synonymt med Göteborgs popscen på 00-talet. Faktum är att hela Sveriges musikscen förmodligen sett annorlunda ut om Luxury inte fanns.

Det är 2006 när indieskivbolaget Luxury föds i Göteborg. En 20-årig Rasmus Hansén som står bakom, och när Luxury idag fyller tio år är det lätt att konstatera att allt hade kunnat bli ganska annorlunda på Göteborgs musikscen om han inte fanns. Under åren har han gett ut band som Makthaverskan, Westkust, Franke, Anton Kristiansson och Alice b, arrangerat fester och spelningar i varenda lokal i stan och var en del av festivalen Knarrholmen. Saker som i mångt och mycket definierat vår stads musikliv. 
 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Samlade vinylskivor

Men allt det bästa har inte hänt än. Trots att 10-årskalaset är en slags summering, blir 2017 Luxurys bästa år hittills.
- Jag är faktiskt mer taggad än någonsin, säger Rasmus Hansén. Han sitter i en soffa i sin lägenhet i Lunden och försöker minnas i vilken ordning allt hände där i början. Men svaret på frågan om varför han startade ett skivbolag över huvud taget dröjer.
- Jag vet inte… Men jag har alltid dragits till musik och känt starkare för det än för alla andra kulturyttringar. Min mamma har berättat för mig att jag ville inte rita, höra godnattsagor eller se på film som barn, det var musik som gällde från att jag var typ ett och ett halvt år.

Intresset växte sig starkare med åren. I gymnasiet började Rasmus Hansén att nörda ner sig i vinylsamlandet. Bläddrade i skivbackar, letade singlar "som något stockholmsband släppt i typ hundra ex". Där växte också intresset för skivbolag fram.
- Det var vetskapen om att inte bara the Joy Division var bra, utan alla band som Factory records släppte. Eller Creation. Eller Göteborgsbolaget Service för den delen. Det handlade lika mycket om skivbolaget som om banden i sig.
 

Skuldsatte sig

Det var också under gymnasietiden som Rasmus Hansén startade sitt första skivbolag, Smashing time. Efter två år och femton släpp fick han kalla fötter och lade ner allt, "men ångrade sig nästan direkt". Dagen efter startade han Luxury.
- Efter det första släppet jag gjorde på Luxury ville jag lägga ner igen. Jag visste inte riktigt om jag ville hålla på med att driva skivbolag, det var väldigt mycket jobb och så var det så sjukt dyrt. Jag hade en vanlig tjugoårings katastrofala ekonomi och gick tio-femton-tusen back på alla släpp jag gjorde.

Idag har han gjort ungefär 140 släpp på Luxury. Det är alltså mer än ett i månaden de senaste tio åren, om man slår ut det över tid. Rätt mycket för ett bolag som drivs av en person.
- I början var det fester som finansierade allt. Eller ja, finansierade och finansierade… Eftersom jag gick så mycket back hade jag en massa skulder också. Skivbolaget levde på mina fester och lånade pengar och jag hade andra jobb samtidigt.
 

Var inte det jättejobbigt? Och ångestframkallande?
- Jag har alltid haft en väldigt avslappnad relation till pengar, vilket på ett sätt var väldigt respektlöst eftersom det ofta var andras pengar jag använde mig av. Men jag jobbade mycket  med kompisar också, som kunde spela in mina band och kanske visste att de inte skulle få pengarna för det direkt. Jag fattar inte hur de orkade med det, men samtidigt tror jag de tyckte att jag gjorde bra grejer på Luxury.

Som mest hade Rasmus Hansén 450 000 kr i skulder för skivbolaget. Och klart att tanken på att göra något annat funnits.
- Men detta är det enda jag tycker är kul. Det är det roligaste jag vet, så jag vill inte riktigt sluta med det heller. Nu lever jag på detta, det är mitt jobb och jag är skuldfri.

Hur lever man på ett skivbolag i en tid när ingen köper skivor?
- I dag fungerar Luxury mer som ett managementbolag. Istället för att pressa en skiva som säljer till bandets kompisar vill jag hjälpa mina band framåt, oavsett om det handlar om att de behöver få ut en skiva, fixa spelningar, boka intervjuer eller komma utomlands. De ska fokusera på att göra musik, jag ska lösa resten. Det är min uppgift att komma med ideér och genomföra dem om bandet vill det. Vill de inte så skiter vi i det, säger Rasmus Hansén.

Det kanske är det som är den röda tråden, anledningen till att Luxury överlevt och vuxit sig starkare trots att branschen går emot. Fokus på musik och aldrig någonsin pengarna.
- Luxury är väldigt indie. Det är klart att jag och banden vill tjäna pengar, men det är inte mitt slutmål. De banden jag jobbar som tätast med... Det är ju mina kompisar. Och vi vill ju mest ha kul.