Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Humortätt på bio i höst

Tv-favoriterna Morran och Tobias, en skilsmässokomedi (!) och ännu en grinig gammal gubbe. Det är filmerna som ska dra den svenska biopubliken till biograferna i höst.

På måndagen presenterades höstens svenska filmer på Svenska Filminstitutets årliga höstpresentation på Filmhuset i Stockholm. Av de 23 filmer som får biopremiär under årets sista månader ligger betoningen på komedier och familjefilmer.

- Det här är en filmhöst där det finns någonting för alla. Vi har ganska stort fokus på barn och unga, det finns barn- och familjefilm som man kan tänka sig kan leverera, filmer som hela familjer vill gå och se, säger Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet.

Publiken behövs

Och publiken behövs. Årets första sju månader har varit de mest besökta på bio under 2000-talet med nästan tio miljoner besök. Men det är inte den svenska filmen – med succéundret "En man som heter Ove" som det stora undantaget – som har dragit folk till biograferna.

Detta ska bland annat filmerna "Morran & Tobias – som en skänk från ovan", "Jag älskar dig – en skilsmässokomedi" och kanske framför allt "Hundraettåringen som smet från notan och försvann", uppföljaren till Felix Herngrens filmatisering av Jonas Jonassons bok, nu råda bot på.

- Vi får väl se om folk är trötta på gubbjävlar, eller om de kommer vilja att se fler kärringar i stället, säger Måns Herngren, som gått in som medregissör till sin bror Felix Herngren på "Hundraettåringen som smet från notan och försvann".

Mansdominans bakom kameran

Det blir viss mansdominans på den svenska biofronten i år. Hösten 2015 kunde skryta med lika många kvinnliga som manliga regissörer. I år är det bara 7 av de 23 filmerna som har regisserats av kvinnor.

En av dem är Pernilla August, vars film "Den allvarsamma leken" går upp på biografer inom kort.

- Jag tror och hoppas att publiken ska känna igen sig, antingen i Arvid eller Lydia eller Dagmar. Det gjorde jag när jag läste boken, säger Pernilla August.

Avsaknaden av kvinnliga regissörer är något den svenska filmbranschen måste fortsätta att arbeta med, menar Filminstitutets vd Anna Serner.

- Om man tittar på de filmer som Svenska Filminstitutet har stöttat så är det 40 procent kvinnliga regissörer. Men det är uppenbart att resten av branschen inte är med oss i att sätta lika mycket fokus på det här. Det är ett träget arbete, och målet är att få de breda kommersiella filmerna att också få kvinnor som regissörer, säger Anna Serner.