Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Två av de tre bästsäljande albumen i Sverige 2018 gjordes av Hov1. Arkivbild.

Hov1 sålde bäst i Sverige 2018

Hov1 och Avicii fortsatte att toppa albumförsäljningen i Sverige 2018 – precis som året före. Att säljperioden blir mer utdragen är en effekt av strömningen, anser Ludvig Werner, vd på musikbolagens branschorganisation Ifpi.

De tre album som sålde bäst i Sverige 2018 var Hov1:s ”Gudarna på Västerbron”, ”Avīci (01)” av Avicii och ”Hov1" med Hov1. Det visar musikbolagens branschorganisations (Ifpi) årliga rapport.

Två av albumen, ”Avīci (01)” och "Hov1", toppade försäljningen även 2017, vilket enligt Ifpis vd Ludvig Werner beror på hur vi konsumerar musik i dag.

- Det är positivt, tycker jag, att musik inte måste vara så "tre veckor och sen kommer nytt", utan att vi konsumerar musik under en längre utdragen period.

Upp 4 procent

De mest säljande singlarna 2018 var ”Without You” med Avicii och Sandro Cavazza, ”Hon dansar vidare i livet” med Hov1 och ”Mer för varandra” med Norlie & KKV & Estrad.

Totalt sett ökade musikförsäljningen i Sverige med 4 procent 2018 och det såldes musik för nästan 1,5 miljarder kronor. Försäljningen från digitala musiktjänster fortsätter uppåt och ökade med 8 procent förra året. Den står i dag för 90 procent av den totala musikförsäljningen.

Det visar enligt Ludvig Werner att det finns utrymme för den svenska musikmarknaden att fortsätta växa.

- Frågan har varit: "Är marknaden mättad"? Och det här är väl ett ganska bra bevis på att det inte är så, säger Werner.

Trendbrott för vinyl

Den fysiska marknaden står i dag för 9 procent. Försäljningen av cd-skivor följde samma trend som de senaste åren och minskade med hela 22 procent. Ett trendbrott 2018 var att även vinylförsäljningen backade med 12 procent. Vinylskivor utgör i dag 4 procent av den totala marknaden.

Nedgången kan dock bero på vilka artister som släppte plattor på vinyl under 2018 jämfört med året innan.

- Det är så pass små volymer så jag tror inte att man ska dra för stora växlar på det. Vi vet att den trenden fortfarande är stark, säger Ludvig Werner.