Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

"Monster hunter: World" är den senaste delen i actionrollspelsserien som sålt i över 40 miljoner exemplar. Spelare jagar, ensamma eller tillsammans, olika former av monster. Pressbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hjälpande hand ska få fler att jaga monster

I 13 år har "Monster hunter" fängslat hårdnackade spelare, främst i Japan. Nu ska fler lockas att jaga monster även i USA och Europa.

Djungeln skulle kunna vara hämtad ur "Jurassic park". Gigantiska träd och tät, grön undervegetation. Överallt växter och rörelse. Plötsligt en glänta och där en monstruös ödla. Dags för strid.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Monster hunter: World" är den senaste delen i actionrollspelsserien som rönt stora framgångar i Japan. Där har spelserien, som förenklat går ut på att jaga allt mer svårbesegrade monster, fött så väl tv-serier som serietidningar.

Öppet test

Succén har inte varit lika stor i Europa och USA, där spelare haft svårt att ta sig in i den komplexa världen. I dag är det dags för öppen testversion, så kallad beta, av "Monster hunter: World" för Playstation 4-ägare. Betan är sista ledet i en lång utvecklingsfas med målet att inte enbart locka de redan frälsta.

- "Monster hunter" har en stämpel av att vara väldigt svårtillgängligt och det är vår tuffaste utmaning att ändra på det synsättet. Tanken att 'här finns ett spel som bara är till för vissa', det måste vi ändra på, säger Claas Wolter.

Tydliga instruktioner

Utvecklarna har exempelvis lagt till en tydlig introduktion för nya spelare som förklarar världen, systemet och jaktuppdragen. En annan nyhet i "World" är de hjälpsamma eldflugorna som sällskapar spelaren. Flugorna agerar som spanare och kan ge information om både olika fiender och material att samla.

Samtidigt är en mer hjälpande hand något som kan uppfattas som nedlåtande.

- Teamet jobbar hårt för att se till att de nya inlärningssakerna inte skrämmer bort hardcorespelarna. Mycket tid har lagts på den biten, säger Claas Wolter.

Samarbete

"Monster hunter: World" är i mångt och mycket ett samarbetsspel. Spelare som upplever ett enskilt monster som för svårt att fälla kan skicka upp en nödraket och på så sätt tillkalla hjälp från andra som också är online.

- En enskild strid kan hålla dig sysselsatt i över en timme, säger Claas Wolter.

Men äventyret är mer än bara skräcködlor och diverse gigantiska monster, om man får tro Wolter:

- Ekosystemet vi har är väldigt speciellt. Om du exempelvis fäller en stor best så kommer snart asätare och försöker ta kött från bytet. Då kan du försöka att fånga även dem för att få ytterligare material som du kan använda till nya vapen eller utrustning.